Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 19. juli 2021

Nyt fra maskinafdelingen #17-21 19/7:

 


En kort strækning, som meget længe har trængt til en fast belægning. Kjeld gør noget ved det!

Det begyndte som en stille og ferieramt dag i maskinafdelingen; jeg havde en hel del malearbejde at gå i gang med. Først skulle ”brillen” have en omgang grunder og derefter ventede de otte justerbeslag på deres anden runde med sort. M45 afventer lige at det sidste på motorlågerne bliver udført… Så dukkede Kjeld op og udnyttede det gode vejr til at påbegynde udjævning og lægning af SF-sten fra overgangen og hen til værkstedet – en strækning, hvor der ofte står vandpytter, når det har regnet. Jeg gav en hånd med transporten og så dukkede Per Børge op og skulle se, om vi var flittige. Lige der var jeg ved at kløve lidt brænde og gøre klar til fyrbøderen på søndag. Så dukkede Kenneth P op og fyldte kulspande, derefter kom Lars L og tømte slaggebunken og Gert kiggede på vandbehandling. Så til sidst var vi en hel lille flok, der kunne afslutte aftenen på Løgnebænkene og fortælle gonathistorier. I lørdags fik Carsten og Kjeld først startet M45 op efter skift af brændstoffilter og bagefter fik de flyttet Sukkergris over på et par almindelige deplorider, så de drejelige er frigivet til når Odin kommer og skal have en grundig statusgennemgang og afrensning på værkstedet, før turen går til opbevaringshallen. /Leif


første prøvesten lagt

Grundig grunding af brillen
Justeringsbeslagene til M9 han nu fået 2 x sort
 

Sukkergris. Nu på faste deplorider

Nyt fra Bafd 17/7 - 21

Lørdagen lovede varmt vejr, og med et langt program for denne, valgte vi at starte tidligt ud, og havde afgang fra Hhg kl.8.20. Slagleklipperen hentedes nede på Brh, og med præmiere efter kort instruktion - for Claus B som yderst kyndig maskinfører, og med Kenneth ved roret på M30, gik det mod Hhg med slagleklipning på østsiden af banen. Efter at have vendt slagleklipperen på Hhg,
viste mellemtiden for første etape 10.38 ved afgang sydpå;
og ved påbegyndelsen af slagleklipning af banens vestside. Beskæring af gevækster foregik løbende fra M12 i slipstrømmen af det gule anførerhold, ved enmandsbejtent indsats, og deraf utallige stop undervejs, og i den forbindelse omtrent lige så mange møder med klæger mv, der - ikke utænkeligt - efter mødet med slalgeklipperen, optrådte særdeles opsøgende. Brh nåedes 12.34 og efter en kort pause under træerne ved det nordlige sporskifte, fortsattes arbejdet sydpå
Lergraven blev nået kl.14 hvorefter frokosten med fordel blev indtaget på perronen, i tiltrængt skygge af banevognen. En svag brise, gjorde hen på eftermiddagen stærkt tiltrængt gavn, da Stærkendevejen nåedes. Bevoksningen langs afsnittet fra Lergraven frem til Naturlegepladsen udgør det tætteste og mest tidskrævende for slagleklipperen, hvorfor størstedelen af processen på denne ca. 1 km af banen, foregår i gå-tempo
Fem Ege blev nået 16.26,
hvorefter vi returnerede til først Hhg, for vending af slagleklipperen, dernæst returnering af denne til Brandhøj. Knap 10 timer fra opstart, kunne en god dag på banen således afsluttes kl.18. Således udestår blot slagleklipning af de resterende ca. 1/3 af banen, hvilket påtænkes udført tirsdag. / LLZ