Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 20. februar 2016

Bafd 20/02-16:


Gang i dagens arbejder; aflæsning, skærebrænding og vognsplitning.


På trods af den noget kedelige vejrudsigt, så startede vi fra Gården i fint humør. Denne dag skulle vi modtage endnu et par læs 600 mm materiel, mest tipvogne i den brugte ende af skalaen… Da første vogn var læsset af, gik vi i gang med at splitte den sidste af vores gamle opbevaringsgodsvogne i smådele. Det blev til meget brænde af de stadig ret tørre og ubehandlede gulvbrædder. Vi fik også reddet et par brugbare planker til reparation af godsvognen på Gården. Der skulle også splittes gammelt jern, men desværre blev ilten hurtigt brugt op, så den opgave må vente. Det regnede og sludrede en hel del undervejs, så en frokost i en opvarmet vogn gjorde godt. Kaffepausen kunne vi til gengæld holde udendørs i let solskin. På denne vis kom vi endnu engang vider med oprydningsopgaven på området. 8 mand deltog i dagens regnvåde arbejde.


Vh Redacteuren på Bafd-arbejde


Ramme og vognsider får med det grove værktøj

Redacteuren gir ikke op!!

Gulv og sidebrædder skæres op med det samme

Gravemaskinen er til stor hjælp - osse ved denne slags arbejde

Vognen er nu forvandlet til et par tipvognsfulde med træ

Intern transport af en 600 mm tipvogn

Hjemtur i småregn. Søen en nu godt fyldt med vand igen.

torsdag den 18. februar 2016

Torsdagsbilledet #48

Med de små skinnestørrelser vi bruger på HVB, har det ofte været lidt af et detektivarbejde at finde skinner og sporskifter, der egner sig til vores brug. I 1996 fik vi lov at tage et fint 22,5 kg. skifte op på den sjællandske virksomhed Lykkeberg i Hørve. Firmaet, der fremstiller marinerede sild i gourmetklassen, havde efter nedlæggelsen af Hørve-Værslev Jernbane indrettet sig i remisebygningerne i Hørve. Nogle spor lå endnu tilbage og af et par omgange fik et arbejdshold frigjort det eftertragtede skifte, et par skinnelængder og en skifteost.

Lykkeberg viste stor venlighed under hele forløbet. Ikke alene forærede de os skinnerne, deres portner var meget hjælpsom og fleksibel. Som en ekstra gave fik vi endda lov at hjemtage en større vareprøve af firmaets 'gammeldags modnede'. Den sommer spiste vi en hel del sild på Hedehusgården!
Frokost i Hørve. Varedeklarationen granskes nøje inden låget lettes for herlighederne. Selv pallerne havde en umiskendelig duft af sildelage! Fra venstre ses: Peter Hein, Finn Sørensen, Lykkebergs portner og bag ham Poul Berrild. 

mandag den 15. februar 2016

Nyt fra maskinafdelingen #07-16 15/02:




Hans kom et fint skridt videre med M15, idet der kom smarte stopper på motorlagerne, så de ikke smækker op i det nymalede førerhus og låsebeslaget blev malet. I mens skiftede Mikkel olie på M40 og jeg skiftede sand på sandblæseren og gav den en tiltrængt rengøring.  På M25-motoren blev der arbejdet med topstykkerne, der igen testes for tæthed og evt. revner. Men bemandingen var lidt lav; tre mand meldte forfald grundet helbredet.  7 mand kiggede forbi Gården denne aften…


Vi sad i går over kaffen og talte om et af de hidtil mest sete Blogindlæg. Det blev vist 437 gange på et døgn. Gense det her > 


Låsemekanismen får lidt mailing

Olieskift på M4, så er det da nyt...

Hul til lågestop bores

Ruderne vaskes og de udskiftelige coverplast skiftes på sandblæseren

M25 topstykke under renovering

søndag den 14. februar 2016

Nyt fra Bafd 13-2-2015

Et af klubbens mangeårige medlemmer er begyndt at reducere i bestanden af 600 mm materiel på sin private bane og en del af dette materiel er derfor overdraget til HVB. Med en lille lastbil i fast pendulfart mellem privatbanen og Brandhøj fik vi i dagens løb hentet en del materiel hjem. Det blev placeret bag ved vognhallen på Brandhøj på et hurtigt anlagt 600 mm spor, og så må vi tage stilling til hvad der skal ske med det fremover.
I mellem aflæsningerne blev der også tid til lidt oprydning, og i dagens løb fik vi dels samlet en mindre bunk skrot og dels læsset et sæt deplorider med gamle sveller. På næste lørdag fortsætter arbejdet med oprydning på pladsen.

Steffen
Et skrotningsmodent 600 mm lokomotiv blev også afhentet. Det drejer sig om
PM 184 /1937 med en fortid bl.a. på Egebjerg Teglværk.

Et par tipvogne aflæsse bag ved hallen (CN)

Flere vogne omlæsses fra lastbil til Storebæltsvognen (CN)

Læsning af gamle sveller bagved vognhallen (CN)

En stribe højst forskellige vogne ved vognhallen (CN)

Nyt fra Bafd og Mafd i løbet af uge 6 v/ LLZ





"Onsdag påbegyndte Bo endelig placering af kedlen på No.3
og på M15 var førerhusdør ved hjemkomst fint isat.

På banen fik Hverdagsholdet læsset skrot, først på Brandhøj dernæst på Hhg,
og ved samme lejlighed hentet det halvfyldte læs sveller med op, som vi læssede lørdagens udskiftede sveller på, således perronen igen fremstår ryddelig.
Grene der var vokset for tæt på spor 3 blev efterfølgende fjernet inden de nu mange stablede sveller forsigtigt blev transporteret til Brandhøj.

/
LLZ"
;-)