Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 13. oktober 2018

Nyt fra Bafd 13-10-2018

Lørdagens arbejde startede med læsning af en del stålprofiler, der skal bruges til det igangværende projekt med overdækning af to af vores personvogne. Carsten transporterede delene ned på værkstedet, hvorefter Peter, Lars og jeg fik tømt en ballastvogn i sporviften foran vognhallen. Vi brugte for første gang M30 til dette. M30 er udstyret med hydraulisk transmission, og det er en klar forbedring i forhold til brugen af M12, da udlægning af ballast kræver meget langsom kørsel uden ryk.

Efter tømning af ballastvognen kørte vi ud til Rubjerg, og fik udjævnet resten af ballasten i det område, hvor vi har udvekslet sveller. Solen bagte fra en let skyet himmel, så 20 grader i oktober kan godt få sveden frem på panden, når der skal skovles ballast.
Græstørv og andet ukrudt fjernes med en greb, hvorefter ballasten udjævnes

Ballasten er renset for græs og udjævnet. Nu mangler der blot lidt supplerende
ballast samt fejning. 

Vi tog et læs med gamle sveller på krogen og placerede dem på Brandhøj. Med en indlagt kaffepause brugte vi resten af eftermiddagen til at forbore 199 stk. sveller til den planlagte udskiftning, der starter om 14 dage, når efterårsferietogene er afviklet.

Dagens fotos er leveret af Peter.

Steffen

199 stk sveller boret og klar til udlægning.

torsdag den 11. oktober 2018

Torsdagsbilledet #176


Et lok næsten magen til det beskrevne i artiklen, leveret til Halesworth Southwold Railway (HSR) 

Dagens Torsdagsbillede er inspireret af et link der dukkede op på telefonen i dag. Der er om en Engelsk bane (Halesworth Southwold Railway (HSR), der lige har fået leveret et brugt lokomotiv via Alan Keef som mellemhandler. Det er af næsten samme type, som de lokomotiver vi fik overdraget fra museet ved Storebælt, den gang det lukkede. Så jeg fandt et par fotos fra 29. april 2004, da jeg lige gjorde holdt på vej hjem fra Fyn.
Det er hele dette tog, som vi fik overdraget - deriblandt vores Storebæltsvogn - der nu fremstår noget pænere end dengang. Lokomotiverne så allerede dengang noget hærgede ud og det er ikke blevet meget værre - eller bedre siden... Et par fotos fra en vinterdag, præcis 15. marts 2010 viser meget godt hvordan de ser ud nu. Der er dog mere grønt rundt om nu ;-)

Læs artiklen her >

Som toget så ud en forårsdag i 2004. Storebæltsvognen (den midterste) tager sig noget bedre ud i dag.

De to engelskbyggede RFS-lokomotiver med Cummins turbo-dieselmotorer står fint i sneen med tipvognen ved siden af.


mandag den 8. oktober 2018

Nyt fra maskinafdelingen #38-18 8/10:

Lars O. og Carsten måler op til et motorstativ, mens jernbanefolkene i baggrunden iagttager arbejdet...

Onsdagsholdet fik sidste onsdag hevet motorhuset af D10, som leverer en B&W-motor til det næste motorrenoveringprojekt, som kommer til at foregå i motorværkstedet henover vinteren. Denne aften fik Carsten og Lars O. målt op til et motorstativ til D10, så motoren kan stå sikkert i værkstedet, mens der arbejdes på den. D10-holdet lagde en strategi hvordan arbejdet med at udtage motoren kan foregå. Dette gøres bedst over en kop kaffe… Det er planlagt til at ske på onsdag i dagslyset. Jeg kunne dog godt male videre i kunstig belysning oppe i førerhuset på Superfos-lokomotivet. Denne aften blev der malet grønt 1. gang forneden på indervæggene. Derfra kunne jeg så ikke holde øje med de andres gøren og laden, så dagens nyt bliver lidt kort. Vi fik da også talt om næste uges togkørsel i skolernes efterårsferie. Det ser vi frem til og håber på godt vejr og mange gæster! 8 mand på Gården denne aften.

Der males grønt i Superfosens førerhus


Der er ikke mange fotos fra aftenen… Til gengæld kan man se en længere film på det link som Carsten sendte forleden fra Romney, Hythe & Dymchurch Railway