Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 16. juli 2020

Nyt fra bafd uge 29

Mandag efter at have repareret lynskiftet på minigraveren, kørte Lars, Steen og jeg til overkørsel 0,5 hvor det efterhånden var groet så meget til at man ikke kunne se Giv agt skiltet. Undervejs skete der dog det at minigraveren gik i stykker igen, da en låsring til gastrækket var faldet af, det blev dog hurtig klaret med en strips og så kunne vi arbejde videre
Der bliver klippet så vi kan få bedre udsyn i overkørslen (foto SLA)

Det begynder at hjælpe på at man kan se giv agt mærket igen (foto SLA)
Det færdige resultat 

På vej over sletten
 Tirsdag havde Kenneth og jeg aftalt at vi skulle ud og slagleklippe, det sidste stykke som manglede var fra Fem Ege og til Brandhøj, det fik klaret. Da vi skubbede slagleklipper i hus på Brandhøj begynde det at regne, så det var meget godt beregnet.

Under indkørsel på Brandhøj
 Onsdag havde Lars og jeg aftalt at mødes på gården, vi besluttet at vi ville få åbnet lidt op ved Vinkelsø.
Inden vi gik i gang (foto LLZ)
Der er kommet nået bedre udsigt til søen nu (foto LLZ)
Der er kommet en større bunke med græne som skal flise når den på et tidspunkt kommer fobi (foto LLZ)


Vi har fået rydet op og er klar til at køre til Hedehusegården når de sidste billeder er taget 

mandag den 13. juli 2020

Nyt fra maskinafdelingen #27-20 13/7:


Det skal går hurtigt, når man reparerer lynskifter :-)


Nu står alle dele til M30 klar til at blive samlet sammen til et køreklart lokomotiv igen. Carsten fremstillede et nyt motorophæng til erstatning for et knækket og Kjeld fremstillede en dims til dynamoophænget og fandt frem til en del reservedele, der lige mangler før det hele kan samles igen. Et oliefilter til hydraulikolien kom med på listen. Jeg tilbød at give det flot afrensede motorrum en gang maling og det blev modtaget positivt. Benjamin konfigurerede imens micro-pc til den nye skærm til Superfos-monitoren – men vi måtte erkende at vi alligevel ikke havde det korrekte kabel… Næste gang, måske. Og så gik Benjamin i stedet i gang med den store oprydning på det gamle snedkerloft. Det så meget bedre ud bagefter og Hans Henrik fik udskiftet det defekte lysstofrør, så der atter er lys deroppe. Peter og Lars havde en bunden opgave med at få lynskiftet på gravemaskinen til at fungere igen. Heldigvis var skaden ikke stor og ved at spænde de rette komponenter, så kom det hele til at virke igen. Steen og Hans besigtigede deres veludførte arbejde med både græsslåning og sokkelmaling. Der er bare flot på vores områder efterhånden! 
9 mand på Gården denne herlige, men lidt kølige sommeraften /Leif



Fik du ikke sagt farvel til Kajs hus, så er det nu for sent - men det bliver en flot have, når græsset kommer op!
Alle dele fra køler, motorhus, lokomotiv og motor er nu linet op!
Det flot afrensede motorrum kunne alligevel godt bruge en sidste klud og lidt maling
Redacteuren i sit rette element med en pensel i hånden

Motorrummet fremstår lidt lysere efter en tur med penslen

Fremstilling af nyt motorophæng i proces







søndag den 12. juli 2020

Nyt fra Bafd. 11-07-2020

Det er sommer og alting gror. Med en jernbanestrækning på 5 km betyder det en masse arbejde med at holde fremføringsprofilet ryddet. Fem mand var mødt til indsatsen for en ryddelig veteranbane.
Vestre side af banestrækningen er slaglet i fuld længde. Her er vi kommet til Fem Ege Station med banetoget.

Sol, enkelte skyer og en del vind prægede dagen. Vi hentede slagleklipperen på Brandhøj og udførte slagling enkelte steder omkring Brandhøj, hvor hverdagsholdet i sidste uge ikke havde nået det. Imens tog andre på holdet sig af opskæring af et væltet træ og indhængende grene. Efter frokost kørte vi med slagleklipperen videre mod syd, mens vi med buskrydder og ørnenæb fjernede den mest generende  bevoksning undervejs. På alle stationer smurte og efterså vi sporskifterne.
Nedhængende grene ved nordlige indgangssporskifte på Brandhøj er klippet ned. Nu skal grenene samles sammen og sporet ryddes. I dag var der ingen særtog, og vi havde banen for os selv.

Slagleklipperen af eget fabrikat er en god allieret i kampen for en velryddet bane.

Slagleklipperen vendes på drejeskiven. Maskinen virker bedst i en retning, og for at klippe begge sider af banen, må den derfor vendes.

Status efter dagens indsats er at vi nu kun mangler at slagle østre side af strækningen mellem Brandhøj og Fem Ege. Hverdagsholdet har igennem ugen bl.a. udført græssåning på de opfyldte og jævnede arealer, ligesom fundamentet på museumshallen er blevet malet. Det har løftet bygningens udseende væsentligt. Nu mangler vi bare et nyt tag!
En del af de mindre sten, der blev revet sammen i forbindelse med opfyldning omkring museumshallen, er lagt under cykelstativerne. Det skal mindske ukrudt og gøre det nemmere at holde området ryddeligt. Foto: Hans Nilausen.