Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 25. oktober 2014

Nyt fra Mafd 22-10-2014

Peter har indsendt følgende beretning om sidste uges aktiviteter med at efterse og reparere Vildmosens undervogn, mens vi venter på at den nye kedel fremstilles.

""""
Bo og jeg fortsatte med Vildmosen onsdag, hvor de sidste to hjul kom af, bagefter vi gik så i gang med at afrense akselkasserne hvilket vi blev helt færdige med fredag, hvor Bo også fik pudset sølerne og tappene på aksel 1 (altid set fra skorsten), imens fik jeg lavet de sidste fire smørepuder.

Onsdagholdet fik om onsdag efter de have kørt M 29 ned på Brandhøj, trukket M 19 frem med Diema'en. Det var lidt af en opgave da M 19 kørte i slæde hele vejen ned til drejeskiven, hvor den skal løftes og placeres på deplorider for videre transport.

Peter

 



Hjulene er taget af og første er klargjort.


Rengjorte akselkasser

M 19 trukket frem og holder i spor 3

mandag den 20. oktober 2014

Nyt fra maskinafdelingen #40-14 20/10:

Lokomotivet M29 er danskbygget hos Hoffmann & sønner i Brabrand 1943. Vægt ca. 4 tons, sporvidden 785 mm. Motoren er en luftkølet VW 226 benzin på 22hk. M29 har lige som M45, Jenbacheren 
– i sine sidste driftsår været beskæftiget ved byggeriet af vandledningen fra Regnemark til København. Det kom køreklart til IBK i 1984 og har siden stået ude det meste af tiden, hvilket desværre godt kan ses på de rustne plader. Der er dog masser af gods endnu...



Træer vokser ud af pufferplanken

Redacteuren tørrer og fjerner det rådne træ inde fra pufferen
 Redacteuren holdt en velfortjent efterårsferie sidste mandag, mens resten af holdet har fortsat arbejdet på alle fronter. Der er arbejdet videre på renoveringen af undervognen og lejer på No 3, på motoren i M2 og M29 (ikke M19!) er blevet løftet op på deploriderne. Derfor kunne Peter, Mads og jeg afrense M29 for mange års opsamlet mos, jord, sten og flere træer, der havde slået rødder rundt på lokomotivet. De største træer havde slået rødder i det nu rådne træ, der er indbygget i pufferne. Afrensning med skrabere og trykluft fik has på problemerne, så når M29 kommer i tørvejr håber vi rustangrebene stopper. Der går nok et par år inden vi går i gang med en renovering… 


M2 gøres klar til endnu et startforsøg
Bjarne, Jan og Per har gennemtjekket M2og forsøgt at få liv i motoren, men trods et nyt 6V batteri, var der ikke nok kræfter til at trække den i gang. Der er simpelthen for lidt energi i batteriet. Starteren slår ej heller fra af sig selv. Nye forsøg gøres… Til M45 er der bestilt nye lamper, så vi fik afrenset og grundet de seje, armerede lampebeskyttere. Så kan de nye lamper få en fin ramme J
Der arbejdes på døren til motorhus på M15
Den rette vinkel på vippestykke til spigeroptageren afprøves









Carsten fortsatte arbejdet med at montere håndtag på døren til førerhuset på M15, så vi snart kan få det hele sendt til sandblæsning og grunding.
Peter og Lars fik fræset hovedet og påsvejst vippepunkt på endnu en letvægts spigerløfter til Bafd´s svelle-udskiftningskampagne. Man må ikke gå ned på godt og nok værktøj. En god aften med 8 fremmødte