Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 17. august 2017

Torsdagsbilledet #124

Vi har igennem den seneste tid set M 4 optræde en del - og måske særligt dens Bur-Wain-motor - her på bloggen. En hurtig gennembladning af nogle årgange af 'Ingeniøren' gav adskillige annonceillustrationer af Pedershaab-lokomotiver med Bur-Wain-motor. Her er to og en stump tekst.
Ingeniøren 1951. PM-lok type BWD i lys grå. Er det et elektrisk horn, der sidder ovenpå motorhuset, eller er det en retoucheringsfejl? Ved nogen, hvad der står på siden af bagskottet?


Ingeniøren, 1944. PM-lok type BWD med kig til Bur-Wain-motoren. Lokomotivet er forsynet med B&W gasgenerator.



Ingeniøren, 1944. En kort omtale af indholdet i Pedershaab Maskinfabriks første nyhedsbrev i 1944. I teksten omtales PM-type BWE med 100 hk Bur-Wain-motor.
Burmeister og Wain fortsatte i øvrigt deres kompagniskab, selv efter de havde draget deres sidste åndedræt. De to store industrimænd ligger begravet ved siden af hinanden på Holmens Kirkegård (der måske lidt overraskende ligger på Østerbro). Som lidt af en nørd var jeg forbi tidligere på året:




mandag den 14. august 2017

Nyt fra maskinafdelingen #31-17  14/8:


Aftenrangering, så M25 kan komme over gravsporet



Denne stille sommeraften startede med at vi sad i Damp á, fik en kop kaffe og talte om den hyggelige grillaften, som kun halvdelen havde haft mulighed for at deltage i. Bagefter fik M25 strammet bremserne, da de nye klodser er ved at blive kørt til. Det krævede lidt rangering at få M25 over gravsporet, men selve operationen er hurtig klaret med en stor fastnøgle. Bagefter var det tid at gå videre med E28, værkstedets nye beboer. Det lille akkumulator-lokomotiv skal omspores fra 600 til 700 mm; der skal bygges en ny batterikasse og hele enheden skal have en gennemgribende omgang. Heldigvis har lokomotivet altid stået indendørs og er derfor i en fin stand. Jan, Per og Hans fik adskilt kontrol-enhed og optegnet ledningsnettet med relæer og kontakter. I mens gennemgik Niels og jeg vores reklamebannere, der trængte til en opstramning efter al den megen blæsevejr. Det var en velegnet aften til det arbejde med helt vindstille. Blot 5 mand delte lidt af kageresterne fra Grillaftenen J

E28 adskilles. Her optegnes kontrolenheden og ledningsnettet

E28 byggeplade

Kontaktenheden i hastighedsomskifteren

Hovedrelæ styres fra fodpedalen
DieselHouse-drengene kommer på besøg snart igen

søndag den 13. august 2017

Grill-aften 12. august 2017


Vildmosen klar til turen. Da7 må blive i remisen



Hvert år i august afholder Industribaneklubben det traditionsrige medlemsarrangement Grillaften.

Til lejligheden blev Vildmosen gjort klar, så den kunne trække toget. Den har ikke kørt siden jubilæet i maj. En Grillaften starter med kaffetoget, der kører kl. 15 og udover medlemmerne, medbringer toget en kostbar last af kaffe & hjemmebagte kager. Først har vi dog ombygget værkstedet til spisesal med borde, stole, en bar og Grillen! stående klar udenfor. I år kolliderede datoen dog for mange medlemmer, så der var en del ledige pladser i toget. Vi kørte ud til Fem Ege for at se om det var der kaffen skulle indtages, men skyerne hang lavt. Vi gjorde derfor i stedet holdt ved Duskely og indtog kaffen overdækket i Lergravens hytte. Her blev der budt på 5 meget lækre kager og en masse dejlig kaffe. På trods af DMI´s trusler om regnvejr, så holdt det næsten tørt indtil vi var vel ombord på hjemturstoget. Vel hjemme, så blev grille tændt og det sidste anrettet og udenfor silede regnen nu ned. Vi var ligeglade, for indenfor blev der serveret de dejlige øl&vin-gaver, som klubben havde modtaget til 40 års jubilæet sammen med lækre, røde bøffer og lange Frankfurtere. På den vis havde vi endnu en gang en hyggelig Grillaften i gode venners lag.

Kaffe & kage i Lergraven

Hjemad i røg & damp
De to grillmestre klar til aktion

God mad i hyggeligt selskab