Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 19. juni 2021

Nyt fra Bafd. 19-06-2021

Det var allerede en varm dag, da dagens hold mødte ind. Hans var naturligvis i gang omkring kiosken, således at der ser pænt ud på morgendagens køredag. Det øvrige holds opgaver var at få løsnet og smurt samtlige lasker fra km 0,5 til rampen samt justere kurven en smule hist og her. Turen gik derfor til Brandhøj for afhentning af trykluftkompressor, inden arbejdet for alvor begyndte. Fik vi nævnt, at solen skinnede fra en skyfri himmel? 

Med på banen denne hede dag var Søren og Peter Hein, Lars, Kenneth Claus B og N. Trods hyppigt behov for kølende vand, lykkedes det at få dagens program afviklet. Dermed er de sidste småting rettet på banestykket.

Søren og Claus B løsner lasker for efterfølgende grafitsmøring af anlægsflader og laskekamre.

Vi er nået ind i kurven på vej til rampen. Grafitbøtten blev flittigt brugt.

"Vi gir' den lige en omgang til der" siger Claus N til Claus B og Lars, inden de sidste rettelser på kurven færdiggøres og vi kan køre til Brandhøj og derefter hjemad. Lars havde klogeligt taget tøj med høj soltilbagekastningsfaktor på. Foto: Kenneth Andersen.

"Cross fit: Motionsform for mennesker, der ikke udfører banearbejde". Det var virkeligt varmt i dag og der var ingen grund til at smøre solcreme på - det ville blive svedt af i løbet af ingen tid. Heldigvis kunne vi holde et tåleligt lavt tempo og vi havde vand nok med i banevognens tank. Foto: Kenneth Andersen.

mandag den 14. juni 2021

Nyt fra maskinafdelingen #12-21 14/6:

Bruserhovedet giver god varme, men der kræves også meget. Lars står klar med mukkerten!

Lars O. og Carsten skulle prøve det nye brusehoved – brug det ikke på hovedet! Det skulle opvarme reparationsstykket til M45´s puffer. Den tykke plade skulle have meget varme før de første slag kunne sættes ind. Der skulle lægges mange kræfter i hvert slag og Lars O. var mand for en byge af solide slag. Da stykket, der var svejst fast på bordet, endelig havde taget form efter skabelonen, blev det skåret fri og prøvet på pufferen: Det sad perfekt og så blev der målt op til udskæringen. Kort efter sad den perfekt. Næste opgave er boring af monteringshuller og hul til koblingspinden. Carsten gav også Kjeld en hånd med at udstyre udstyrskassen til drejebænken; indretning af ”brilleetui” Til det blev der udsavet passende træstykker i snedkerværkstedet. Her var der næsten kamp om pladsen for Jan og Per skulle køre alle de mange lister til brug for tagbuer to ture gennem afretteren. Jeg fik fin plads til at male anden gang grå på M45, så den snart kan samles igen. Derefter var der gult på penslen, så både svinghjul, ramme, front og motorhjælm fik et første lag. Uden foran værkstedet havde Claus B og Lars oprangeret banetoget for at udføre en tandoperation på de løse klo-enheder, så der var behov for strøm, svejseværk og ildsaven til opgaven. Så det var en herlig, travl aften med 8 mand på Gården. /Leif

(klik for større fotos)

Det er dette afbræk på puffer, som stykket skal erstatte

Nu er det næsten i form efter skabelonen

Lars giver den de sidste solide slag

- og så passer det bare

Så bliver der målt op og udskåret. Klar til huller.

Claus B. er dagens tandlæge på minigraveren


Et nyt sæt tænder skal hærdes

Jan og Per kører den store stak lister
 to gange gennem tykkelseshøvlen




En rodekasse ombygges


til et stort "brille-etui" til drejebænken


Dele til M45 i signalgult





søndag den 13. juni 2021

Plantogsdag K21 13/6:

 

Damperen var tidlig klar og kørte forbi inden motortoget fløjtede afgang

Allerede fra morgenstunden stod folk klar til en tur med toget og solen tittede fint frem gennem skyerne. Viden lidt kraftig, men som dagen gik kom der både mere sol og mindre vind. Der var mange barnevogne og picnictasker, som fandt vej til melisvognen, mens gæsterne fandt sig pladser ombord på togene. Det lykkedes næsten hele dagen at tømme perronen, så alt foregik i god ro og orden og humøret var godt. En hel del stod af hos Brandhøjbanen og fik sig en hyggelig tur. De kørte også både med motor og damp. Ude på slettet så vi ikke noget til køerne, men både hjorte, fasaner og hejren viste sig frem til publikum – der samtidig kunne nyde et fantastisk blomsterflor. Jeg fik også lejlighed til at vise et arbejdende værksted frem til interesserede gæster, idet både Bo, Carsten og Jan var godt i gang. Det blev også til nye medlemmer, så der var rigtig mange, som fik en god og oplevelsesrig tur på banen og det blev en dejlig dag, som endda også kunne få smilet frem på billetmanden  /Leif


Klar med vognene, mens dagens første tog passerer

Togmøde på Rubjerg - med påstigende

Lokomotiv og vogne kobles - altid værd at se på!

Et hel hold picnicgæster er kommet ombord.

Togmøde på Brandhøj. Bruno smiler skælmsk.
Den 12 august skal der køres nattog med stjernekiggeri

Jan i gang med at opskære lister til tagbuer til nye vogne


I kurven lige før Brandhøj glæder man sig til om der mon kommer tog

og der kom IC3éren lige drønene

Bo drejer efterløberen til Sukkergris. 

Fasanen kigger på os og vi på den...

mens hejren "stener" i vandhullet...

og hjortemor er på tur med sine to kid

Så rigges der af og kaffeholdet sidder på bænken


Nyt fra Bafd. 12-06-2021

Endnu en sommerdag til banearbejde lå foran dagens hold. Lettere reduceret grundet en del af den faste stabs deltagelse i generalforsamlingen i Danske Veterantogsoperatørers Fællesorganisation. Alligevel kunne afdelingen mønstre et pænt fremmøde og fik i løbet af dagen også bistand fra maskinafdelingen.

Dagens arbejder bestod af sortering af de adskilte skiftedele til de tre 27 kg/m skifter til Vinterrasserne Station. Skifterne stammer fra Odsherredbanen og nogle af delene er stærkt slidte. Claus B, Carsten og Kjeld fik skilt de sidste dele ad, inden den endelige sortering.

Herefter gik turen til Brandhøj, hvor en stamme tipvogne blev læsset med knust beton og aflæsset i kurven nedenfor rampen syd for Hedehusgård Station. Her skal fyldet bidrage til at sikre et stabilt spor. 

Sporskiftedelene til Vinterrasserne sorteres i brugbart og kassabelt. Deploriderne skal inden længe anvendes til modtagelse af et stykke nyt materiel. Foto: Steen Larsen.

Vi læsser knust beton i tipvogne på Brandhøj. M 30 er trækkraft. Foto: Steen Larsen.

Bo betragter det aflæssede fyld i kurvens yderside. 6 vognfulde syner ikke af meget, når det tippes nedad en skråning. Foto: Claus Brandstrup.


Fyldet fordeles i kurvens yderside og stabiliserer dermed sporet nedenfor rampen. Foto: Steen Larsen.

Der tages kraftfulde tag i skovlene, når fyldet skal på plads. Forrest Lars og Claus B, mens Bo ses foran M 30. Foto: Steen Larsen.

Som sædvanligt er der i ugens løb udført opgaver med græsslåning, ligesom trækbukkene i flere sporskifter er i færd med at blive opfrisket med ny maling.Alt sammen et meget væsentligt bidrag til at vores bane ikke bare er god og sikkert at køre på, men også prydelig.

Udsigt over sporviften foran museumshallen. Trimmet og klar til søndagens besøgende, der forhåbentlig kommer i stort tal for at nyde Hedelands natur fra toget. Foto: Hans Nilausen.


lkjlkj