Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 15. marts 2018

Torsdagsbilledet #153

Torsdagsbilledet: Men selvom de ikke helt nåede til Sølund som planlagt... Så nåede vi sidste side i Hjarnes 1. mappe om Industribaneklubbens første, travle år

Arbejdstog, oktober 1979

Der etableres sporskifte på Hedehusgården

Banekolonnen med heste i baggrunden - der hvor museumshallen nu ligger


Sidste foto i Hjarnes mappe 1, viser status på bygning af den lille remise. I baggrunden ASEA-lok

mandag den 12. marts 2018

Nyt fra maskinafdelingen #14-18 12/03:


Lars giver de nye trækbomme en gang banegul


Der kom en del folk forbi Gården denne aften. Der skulle bl.a. afhentes et par gamle maskiner, for at gøre plads til et par nye, brugte… Så vi havde en livlig kaffepause inden dagens arbejder gik i gang.
Arbejdet på Superfoslokomotivet fortsatte denne aften med mere afrensning af gammel maling og rust, så det snart kan få en omgang grunder og maling. Der mangler dog lidt bedre vejr, så lokomotivet kan komme udenfor til en grundig afrensning. I mens bedre vejr afventes afrenser Kjeld juletræets mange haner, så de fremstår flot i messing.
Lars O. fik rettet vantskruen fra bremsen ud igen i onsdags, så den er god som ny. Han havde derfor tid til at få malet den nye trækbom i den flotte, gule farve vi bruger dertil. Vi modtog vores nye værkstedsstøvsuger forleden. Desværre med en transportskade i form af et ituslået hjul. I stedet for at returnere med at det bøvl det kan medføre, så fremstiller Niels beslag til et par mere solide hjul.
Nu er de mange nye kuglelejer til E28 endelig ankommet, så arbejdet med samling af hjul og aksler kan gå videre. Hans fik presset de store lejer i lejekasserne. Et hold forsøgte at få monteret det andet hjul på den nye drivaksel, som Bo har drejet til E28. Det første blev monteret forleden med mindre besvær, mens det lykkedes ikke denne aften – så et nyt forsøg må gøres. Martin og Erik gjorde desuden de videre forberedelser til arbejdet med fremstilling af tagbuer. Så bortset fra at sne nu er afløst af regn, så var det en fin aften med 12 medlemmer forbi Gården.


Hans fik presset de nye lejer i lejekasserne til E28 

Førerhuset på Superfos-maskinen er ved at være renset af og
snart klar til en omgang grunder.

Den genoprettede vant til bremsetrækket

Der gøres et forsøg med at banke et hjul på plads - dog uden held denne aften.

Plast er ikke hvad det har været. Helt ny støvsuger og hjulet allerede knækket under transporten.
En forbedret hjulmodel er her prøvemonteret

EL-Lokomotiv med fleksibel sporvidde...




søndag den 11. marts 2018

Nyt fra Bafd. 10-03-2018

Lørdag morgen kunne sne, frostgrader og frossen jord godt få almindelige mennesker til at tro, at udendørs arbejde i baneafdelingen var udelukket. Men med en lang liste af opgaver, havde vi adskillige, der godt kunne udføres på en dag som denne. Fire mand afgik fra Hedehusgård st. incl. en gammel lokomotivdonkraft, der skulle til opmagasinering i opbevaringshallen på Brandhøj.
Overkørslen syd for Sølund skovlede vi fri for sne, da den så noget værre ud end de øvrige. Kenneth og Steffen skovler mens Peter Post kvalitetssikrer. Sporskifteostene på Sølund trænger til en ordentlig omgang med sandblæser og pensel.
På Brandhøj afsluttede vi montering af de sidste længder tagrende. Dermed er østsiden forsynet med en meget solidt ophængt tagrende, der bedre kan modstå kraftige snemængder som dem, der rev den gamle rende ned.

Efter hverdagsholdenes oprydning i forrige uge henstod løftebroen fra vores østtyske stoppemaskine foran hallen. Der er gode hydraulikdele på broen, så den skulle indendørs. Det krævede lidt arbejde med brækjern og hydraulikslanger at få støttebenene hævet så meget at vi kunne køre broen ind i opbevaringshallen. Undervejs i processen havde vi M 40 startet og den tog sig af rangeringen.
Steffen og Claus klemmer den sidste stump tagrende på plads. Vejret skiftede i løbet af dagen mellem solskin og overskyet. Foto: KHA

Vi har i de sidste par år forsynet flere sporskiftetræk med smørenipler og en ny aflåsningsanordning med øjebolte. Efter frokosten gik vi i gang med den opgave og vi fik klaret alle tre skifter i hovedsporet på Brandhøj st. kun afbrudt af en kaffepause. Sideløbende blev der udført buskrydning på vestsiden af sporet. Da det stadig var lyst nok til at arbejde, nåede vi også at forsyne skiftet til den lave oplagsplads med nipler og låsebeslag, inden turen gik hjem til Hedehusgård igen.
Skiftet til sporviften foran opbevaringshallen forsynes med smørenipler. Kenneth og Steffen nørkler med nipler.