Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 28. oktober 2017

Nyt fra Bafd. 28-10-2017

Så blev det efterår og storm. Selvom temperaturerne stadig er høje for årstiden, fik folkene i baneafdelingen vind i håret denne lørdag. Dagens hovedopgave var at understoppe det sydlige skifte på Sølund station, der på det seneste har udviklet en 'lunke'. Inden skulle vi dog lige have flyttet Bedford-motoren til M 8 fra snedkerværkstedet til værkstedremisen. Det lykkedes uden de store problemer og Carsten boltrede sig med motoren i værkstedet resten af dagen.
Bedford-motoren er lige landet og stropperne løsnet. I løbet af dagen fik Carsten svejset et solidt stativ til motoren, der også fik en tur med damprenseren. En proces, der efterlod Carsten klar til en større afrensning selv!

Med fra Hedehusgård havde vi, udover 'hopperen', en defekt roebanebogie og et hjulsæt, der skulle i hhv. magasin og skrotdyngen på Brandhøj. Begge dele kom på plads, inden vi indtog frokosten udendørs trods stormen.
'Hopperen' klar til aktion på Sølund station. Den hydrauliske stoppeenhed med fire spader er særligt egnet til at stoppe skifter, hvor vores normale stoppemaskine ikke kan komme til. Vores maskine er af mærket Enerco bygget i Finland af Mankinen OY.

Udsynet fra gravemaskinens førerhus kan være lidt begrænset, så det er fint, når en fra arbejdsholdet giver håndsignaler.

Vi var ikke alene i Hedeland trods blæsevejret!
Med fem mand på arbejdsholdet var stoppearbejdet hurtigt klaret. Vi vendte tilbage til Brandhøj, hvor vi kastede os over mindre reparationsopgaver og eftersyn af et par deplorider. Man keder sig aldrig på Hedelands Veteranbane!
Tagrenden på opbevaringshallens østside på vej op igen.

Eftersynsmanual og -skema følges nøje under eftersynet af et par deplorider. Senere kom også en fedtsprøjte i aktion.
Vi forlod Brandhøj 17.15 efter en meget afvekslende dag i baneafdelingen. Vi stødte ikke på væltede træer på vejen hjem og håber ikke at skulle bruge næste lørdag på at rydde op efter stormen Ingolf.

torsdag den 26. oktober 2017

Torsdagsbilledet #134

Den 3. juni 1978 går et hold fra banekolonnen og ballasterer sporet med bør og skovl. Det er en noget anden og hurtigere metode, som Bafd anvender i dag... Samme dag er de maskinkyndige i gang med at se om motoren på M25 mon kan starte, men også lægge an til at få trukket lokomotivet fra den hidtidige opbevaringsplads ud for gavlen og op til baneområdet.
Næste torsdag ser vi om de lykkedes med den tunge opgave.
negativ 030678-3: Banekolonnen på arbejde 3. juni 1978

negativ 030678-6: Maskinafdelingen kigger ind i motorrummet på M25, mens skinnerne lægges op til banen.

mandag den 23. oktober 2017

Nyt fra maskinafdelingen #40-17  23/10:


Kjeld og Lars O. betragter samlingen af Lars næste fjederkurv.

Motorhuset fra M23 fik lov at ligge i fred denne aften. I stedet gik første del af aftenen med at tage godt imod Kjeld, der allerede dukkede op denne mandag efter Åbent Hus-arrangementet i lørdags. Så vi må da have gjort det godt nok – for også andre har meldt deres interesse og det bliver jo spændende at se, hvor mange andre der har fået mod på at deltage i vores hyggelige klubarbejde. Efter et par gode kopper kaffe, gik vi i værkstederne. Lars O. fortsatte arbejdet med at samle fjederkurve til det nye hold bogier, mens Carsten fremstillede et par beslag til Bedford-motoren, der blev taget ud af Nymølle-lastvognen sidste lørdag. Lastvognen er givet videre til en Bedford-entusiast, der hentede den samme lørdag. Efter en velafsluttet rundvisning, så kunne Kjeld og jeg hjælpe med at få motorbeslagene monteret. Nu står motoren mere stabilt, indtil den en dag skal monteres i M8. I mens arbejdede E28-holdet videre, men uden at få særlig snavsede fingre, idet aftenens opgave var at få opmålt alle de 12 forskellige lejer, der skal udskiftes som en del af renoveringen. Det arbejde kan nu fortsættes med Trafik- og Byggestyrelsens velsignelse, idet vi nu har modtaget den officielle tilladelse til arbejdet. Niels er ved at tage sig et selvstudie i den ene drejebænk, så han snart kan spænde et emne i bænken. Efterfølgende fik vi sludret endnu mere over en kop kaffe og jeg tror alle 9 fremmødte havde en god aften. Vi glæder os til at indlemme Kjeld i flokken.


Lars skærer en styrenot til bolten, der skal holde samling på fjederbladene.

Kjeld er allerede sat i arbejde med at montere beslag på Bedford-motoren


Første aksel til E28 sidder nu klar til bearbejdning.
I lørdags stak Bo de to længder af i den store drejebænk. 


Fra Claus har jeg modtaget dette link om en lille, skjult industribane: