Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 6. oktober 2018

Nyt fra Bafd 06-10-2018

Lørdagens opgave var endelig understopning af det spor, vi tidligere har svelleudskiftet ved km 3,0 mellem Flintebjerg og Rubjerg. Vejret var fra formiddagen noget gråt, men næsten vindstille og lunt.

Vi hentede stoppemaskinen på Brandhøj og kørte videre til arbejdsstedet, hvor vi klargjorde maskiner og værktøj. Vi startede med at siderette sporet. Stoppemaskinen startede uden at gøre knuder og arbejdet flød fint. Mens vi for nogle uger siden på samme strækning blev passeret af en mængde ryttere og deres heste, var det i dag mountainbikeryttere, der var flest af.

Netop ankommet til arbejdsstedet. Steffen og Lars kobler stoppemaskinen fra.
Stoppemaskinen arbejder, ført af Lars.

Det var hårdt arbejde at holde afstand til stoppemaskinen, men Steffen og Claus holdt Lars bag sig hele tiden!

Det første sporstykke er understoppet og ballasten er justeret. Nu mangler efterballastering og fejning.
Med første strækning færdig var det blevet tid til frokostpause for arbejdsholdet. Efter pausen blev vejret mere solrigt. Adskillige besøgende i Hedeland passerede os på stien ved siden af banen, hilste og sludrede lidt med os - når de kunne for stoppemaskinens larm. Flere vidste at banen skulle være klar til efterårstogene.
Frokosten er spist og arbejdet genoptages. Lars flytter stoppemaskinen fra den nystoppede strækning, der ses yderst til venstre, til sporstykket der nu skal stoppes udenfor billedet til højre. Km 3,0 ses til venstre for maskinen.
Efter endnu en koncentreret indsats på det andet sporstykke kunne vi pakke værktøjet sammen og notere os, at vi havde siderettet, justeret og understoppet 160 m spor. På hovedparten er ballasten endvidere jævnet og de største græstotter sorteret fra. Vi placerede stoppemaskinen i opbevaringshallen og fik lavet plan for placeringen af et par nye lokomotiver vi forventer at hjemtage i den nærmeste fremtid. Inden vi kørte til Hedehusgård nåede vi lige en mindre opgave på et af skifterne foran hallen.
Steffen og Lars smører og strammer bolte i et af skifterne foran opbevaringshallen.
Næste lørdag forventer vi at lave forberedende arbejder til næste etape i årets svelleudskiftningskampagne. Der skal bl.a. bores sveller.

torsdag den 4. oktober 2018

Torsdagsbilledet #175 - Turberetning: Tywyn Wharf til Abergynolwyn

Torsdagsbilledet forsætter her med den sidste beretning fra IBF´s tur til England og Wales. 

Se den tidligere beretning her:





Efter det fine besøg på det lille industribanemuseum var det ved at være tid til turens sidste rigtige togtur, som udgik fra Tywyn Wharf og gik til Abergynolwyn. Vi kunne fint gå rundt på det interessante jernbane – og læsseterræn. Man kunne let forestille sig hvordan området havde været et travlt sted med omlæsning af skifer fra den lille bane til normalsporet. Men denne dag var det mere klargøring og rangering, som vi kunne iagttage. Der var reserveret en lukket vogn til os, men vi var en flok, der i stedet indtog en åben vogn – både fordi det var dejligt vejr, men også fordi det ville give fine fotobetingelser. Toget fløjtede afgang og turen gik straks under en af de mange små broer/ viadukter på turen. Kort efter passerede vi deres værksted og vognhal og derefter gik turen gennem endnu et af de skønne landskaber, som Wales byder på. Første del var relativ flad, men så gik det opad gennem en skov, hvorfra man kunne se langt ud over dalen. Vores tur sluttede dog ikke ved endestationen, da bussen ikke kunne hente os der – og tidsplanen var stram. Vi fik derfor muligheden for at tage et par fotos af afgangen og derefter bevæge os til bussen, som straks begav sig mod lufthavnen. Undervejs gennem en af de mange dale kom et fly tæt over os. Det sker åbenbart ofte læste vi og kunne da også se mange fly-entusiaster stå klar med kameraet. Ved ankomst til lufthavnen fik vi mulighed for at afslutte vores fantastiske togrejse i et moderne gummitog, der kørte os til afgangshallen. Vi var enige om, at de gamle tog har langt mere charme og at det havde været en velplanlagt og fantastisk tur.

Jeg håber I læsere har nydt at være med på sidelinjen og herfra kan lyde en anbefaling til Wales som rejsemål. 
Bedste hilsner Leif



https://www.talyllyn.co.uk/

Lokomotivet rangeres til vognene. Stor mand i lille lokomotiv

Tog - næsten  - klar til afgang. Vi får lige snuppet et par fotos inden

Her passeres værksted og vognhal - klemt inde i en smal dal.

Her en af de mange fine sten-viadukter undervejs

En glad TogLeif med toget :-)

En fårbilled-lig tur

Vi mødte deres arbejdstog, som var på vej nedad med et hold

Vi et stået af på Abergynolwyn og toget kører uden os til det sidste stop. Trist vi ikke lige kunne nå at komme med...

Undervejs overflyves vi temmelig tæt...

Allersidste tog kører på gummihjul. De andre er sjovere...

mandag den 1. oktober 2018

Nyt fra maskinafdelingen #37-18 1/10:

Opsætning og første prøvesnit forløber glat :-)

I lørdags fik Carsten og Kjeld varmet al tagpap af rammen til C523, så den nu er klar til at få påsvejst stolper mv. Materialerne er dog ikke kommet endnu, så de brugte tiden på at foretage en grundig opmåling på C210, der er referencen til ombygningen. Martin og Erik hentede et par solide planker og fik dem savet op til nye håndlister i stedet for de nuværende. Lars O. er lige blevet færdig med et par nye koblinger, som kunne få en omgang grunder og bagefter hjalp han Niels med at få adskilt den rustne holder til Superfos-fløjten, så Niels kan komme videre med den opgave. E28-holdet fintunede laderopsætningen og gennemgik det designoplæg som Hans har tegnet af den nye batterikasse, som skal anbringes foran på lokomotivet. Det er naturligvis med forlæg i de oprindelige versioner af lokomotivet – der har været fremstillet i forskellige varianter. Jeg fulgte som de øvrige dage kun sporadisk med, da jeg stod ude i Superfos førerhuset og malede først 2. omgang grå og derefter 1. omgang sort på kedelindækningen. Vi var 10 mand på Gården denne aften.


Lars O. har det rette tag på værktøjet
og får hurtig adskilt rust fra fløjte.



Ny-grundede koblinger


Sidst på aftenen beundres den lille "Ellert" og udformningen af
batterikassen evalueres, så der kan bestilles materialer til den
 
Endnu senere er kedelindækningen blevet sort som natten...


søndag den 30. september 2018

Nyt fra Bafd 29-9-2018

Lørdag var dagen, hvor der skulle løses en mængde opgaver i baneafdelingen. Mikkel kom forbi med en lastvogn for at hente de sidste dele af de to lukkede DSB-godsvognskasser, der i mange år har henstået på Brandhøj st. Vi fik læsset ilt og gas og kørte det til Brandhøj st., hvorfra Mikkel klarede resten af arbejdet med at fjerne vognresterne, som skal bruges til reservedele.

I mellemtiden kørte Lars og jeg ud til Skibakken. Her vi fik lavet en midlertidig understopning af sporet, hvori vi de sidste par uger har udvekslet sveller. Det skulle gennemføres, da der fredag skal køre særtog på banen, men det forløb heldigvis uden problemer.

På vejen tilbage blev køreplanerne på stationerne udskiftet med efterårs- og vinter-udgaven.

Næste lørdag foretager vi den endelige understopning og sideretning af sporet ved Skibakken, og når formentlig også at forbore sveller til den næste strækning.

Steffen