Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 10. september 2016

Nyt fra Bafd 10-9-2016

Lørdag fortsatte vi med opmaling af trækbukkene ved sporskifterne på Brandhøj st, og vi blev færdige med alle 8 stk. Ved siden af dette fik vi læsset nogle skinnelængder og en tipvognsunderdel, der skal bruges i forbindelse med filmoptagelser. Materiellet blev kørt til Hedehusgaarden så det er klar til afhentning.

Claus har taget dagens billeder.

Steffen





Inden læsning af skinnerne var det nødvendigt at flytte en del deplorider
med nye og gamle sveller.


Trækbukkene er malet færdige. I området findes 4 forskellige typer
600 mm sporrammer fra de franske millitærbaner under 1. Verdenskrig.
Sporrammerne skal bruges i vognhallen på Hedehusgård.

torsdag den 8. september 2016

Torsdagsbilledet #76

Efter en del arbejde nåede vi i 2016 næsten i mål med at få alle vores lokomotiver indendørs. Et af de få, der endnu ikke er kommet på plads i opbevaringshallen er M 39, der er en Diema af typen GT10.

I 1996 flyttede vi motorvognen fra den ene ende af spor 0 til den anden. For at optage så lidt sporplads som muligt kom M 39 helt op i den nordlige ende af sporet. Det krævede lidt fleksibel sporlægning, som det ses nedenfor.
M 39 tilbagelagde turen hen ad sporet ved egen kraft. Dens 3 cylindrede Deutz-motor fungerede endnu i 1996. Mon den stadig kan starte? Morten Banke ses i Mærsk-kedeldragt og pelshue foran M 39, mens Claus Willems til venstre er lidt mere sommerligt klædt.

Ved lidt kreativt arbejde med et sæt ramper og to korte 600 mm. sporrammer kunne Diema'en kravle over 700 mm. sporet. Bare en af de udfordringer man skal være parat til at løse, når man er aktiv på HVB.

mandag den 5. september 2016

Nyt fra maskinafdelingen #29-16 05/09:




Peter og Carsten arbejde denne aften på at adskille aksel og hjul fra hinanden på et hjulsæt fra en tipvogn. Der er behov for at dreje og montere en ny aksel, som er lige… Først blev lejer og akslekasser dog afmonteret. Ildsaven fik derefter hurtigt skåret akslen over og et forsøg blev gjort om man kunne presse akslen ud uden forarbejde. Forventeligt sad den godt fast og derfor blev hjul og akselstump sat i drejebænken og Peter fik boret det meste af akselen ud. Derefter kunne pressen let klare opgaven med at få resten ud.

Carsten deltog osse sammen med Per og Bjarne med at montere et nyt leje på rotoren. Først blev det opvarmet i oliebad og derefter blev det forsigtigt slået på akslen. Så kom bagstykket på og herefter kunne kul monteres i kulholderen og kabler tilsluttes klemrækken. Nu er motor og dynamo klar til at komme retur i M25.

Jeg fik malet undervognen på M30 2. omgang og malede udenom de gule markeringer, som Hans fik malet i onsdags. Hans var sammen med resten af sikkerhedsgruppen til møde på Gården for at koordinere arbejdet med de sidste dokumenter til styrelsen, så vi forhåbentlig snart kan få forlænget vores sikkerhedsgodkendelse. Det er også en vigtig og væsentlig opgave, når man driver jernbane!

Vi var derfor 12 mand på Gården denne aften.



Lejehusene afmonteres
- og akslen deles i to

afsporet...


Akslen udbores i drejebænken
- og stumpen trykkes ud i pressen
Det opvarmede leje slås forsigtigt på rotorens aksel

Bagstykket til dynamoen monteres
kullene sættes i kulholderen



færdigt arbejde!


M30 er nu klar til montage af trinbrætter.

søndag den 4. september 2016

Nyt fra Bafd 3-9-2016

Gennem de senere par år har en opgave stået på arbejdsprogrammet uden dog at blive udført; opmaling af trækbukke til sporskifterne. Lørdag var vejret perfekt til dette, og alt i mens der kørt et dampsærtog på banen arbejdede vi med denne opgave på Brandhøj. Opgaven er illustreret med billederne taget af Claus.

Dagen sluttede af med transport af 3 tipvogne med optændingstræ fra vognhallen på Brandhøj til brændeskuret på Hedehusgaarden. Træet har stået indendørs i en periode og kan derfor bruges med det samme.

Steffen
Trækbukkene blev først renset med sandblæsning.
Trækbukken stammer fra Tjæreby st og er formentlig
fra Skelskørbanens åbning i 1892.
Inden grundmaling blev evt. fedt afrenset med terpentin.

Dampsærtoget passerer arbejdsområdet. Der sandblæses til venstre og grundes i midten af billedet

M12 med optændingsbrænde passerer dagens resultat. Der mangler kun en
omgang med den hvide pensel.