Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 6. september 2025

HVB – Særtogskørsel 6. august 2025

 

Travl dag med særtog og flere lokomotiver i aktion (foto:BGJ)


Først afgang med damp, så står motor klar til næste tur


Atter en dag, hvor vi skulle køre særtog for IDA -Ingeniørforeningen i Danmark og den tradition holder vi meget af på banen, for der er altid mange gode spørgsmål af teknisk art (og andre) når vi kører afsted med toget og mens vi holder en hyggelig pause. Der uddeles drikkevarer og så kan vi svare på alle de gode spørgsmål, mens tørsten slukkes. Som sidst den 6.juni, hvor vi også kørte for IDA, var også denne dag en herlig solskinsdag, hvor der samlet var omkring 180 deltagere på dagens to damptog, der blev trukket af Da7, så vi kunne have vogne nok med!

Samtidigt blev der fyret op i No 3, som skulle køre et andet selskab lidt senere på dagen – kunden var en af vores medlemmer, som skulle fejre sin 60 års fødselsdag med familie og kollegaer. Det giver altid en særlig stemning på Gården, når begge lokomotiver er fyret op og står klar til indsats. Samtidig havde De gule Spejdere bestilt et særtog, der blev trukket af M24. De to tog mødtes ude på Fem Ege, hvor det spejderne havde planlagt en tur på Naturlegepladsen og derfor havde et længere ophold der. Det gav en travl stemning på perronen, at alle stod der på samme tid, men heldigvis var det jo nemt at kende forskel på os og spejderne i deres fine uniformer… Vi kørte derefter hjemover med dages IDA-tog nr. 2 Det tomme motortog fulgte kort efter og ankom straks efter vi var hjemme. 

Motortoget oprangerede herefter dagens sidste særtog til fødselaren og hans følge, hvorefter No3 overtog toget, der var pyntet med flag og balloner. Motortoget kørte ud efter spejderne. Gæsterne gik ombord i det pyntede tog. Værten holdt en fin velkomsttale og kort efter fløjtede vi afgang. Turen gik til Flintebjerg. Her blev dem, der gerne ville fotografere toget på vej op ad rampen mod Rubjerg, sat af. Med fuld damp kørte vi derefter op til Rubjerg og kørte ind i spor 2. 

Kort efter kom M24 og krydsede os med alle spejderne ombord – og jeg håber de alle havde haft en god og sjov dag med togturen. Vores tog fortsatte til Fem Ege, hvor vi vendte og kort efter kørte retur. Næsten hjemme, så stoppede vi på rampen og igen kunne fotograferne stige af og tage et par gode fotos, mens vi besteg rampen under fuld damp. Så var alle dagens særtog kørt og M24 kunne sætte vognene på plads, mens No 3 blev afsluttet. Selskabet satte sig herefter til bords og fik stillet sulten fra de store fade med stegt flæsk og tilbehør. Vi andre må vente til sæsonafslutningen på søndag… En herlig dag på banen – hvor banefolket også var i gang foran vognhallen. Men det har de selv skrevet en fin beretning om  /Leif

(Se flere fotos her >>



Spejdere og ingeniører mødes på Fem Ege
No 3 klar til tur. Da7 afsluttes

Fødselaren er klar til afgang
Spejdertog krydser fødselsdagstog på Rubjerg


Fotostop med fødselsdagstoget


Nyt fra Baneafdelingen lørdag d. 6. september 2025

På årets første efterårslørdag var der fuld aktivitet i baneafdelingen. 

Claus B. havde valgt at fejre de første 30 år af livet sammen med os andre, så efter overbringelse af en lille erkendtlighed til dagens fødselar var vi klar til at gå i gang med arbejdet.

Børge var travlt beskæftiget i Trafikafdelingen, da der i dag både kørte diesel- og dampsærtog.

De mange særtog gjorde, at vi andre havde fokus på mange af de småopgaver, der også er i afdelingen.

Kenneth A. fik lige slået græsset foran vognhallen inden en anden aftale kom i vejen.

M24 og Da7 - klar til at køre dagens særtog. (CN)

Første opgave var at få forlænget 785 mm sporet ud af hallen, så vi på et tidspunkt kan få kørt Fakse IV ind, når den ankommer fra Jylland. Denne opgave tog Steffen og Claus N. sig af.

Claus og Steffen er her godt i gang med 3. skinnen, mens Brian puster ud mellem et af de mange særtog.

Bundrammen til MDR-projektet er kommet retur fra sandblæsning og grundmaling, og den blev flyttet fra trailer til RF 479, der indtil videre er blevet arbejdsbord for projektet.

D8 er kørt med ud i efterårssolen, hvor Steffen, Søren, dagens fødselar og Lars får lagt rammen til MDR på RF 479. (CN)

Steen tænker over et eller andet.....og det nye 785 mm spor ses midt i billedet. (CN).

Bagtøjet til MDR skal have hjul monteret, så det blev læsset på den nu tomme trailer og er kørt til filialværkstedet.

Claus B., Søren og Lars manøvrerer bagtøjet fra værksted til trailer.


Dagens sidste opgave var samling af en reol, der er opsat i forst-afdelingen, så der nu er kommet lidt mere styr på maskineriet i det hjørne.

Forst-afdelingens nyindrettede hjørne.

På lørdag fortsætter vi med nye opgaver i og omkring hallen, da der også denne dag er flere særtog på banen.

// Peter.







mandag den 1. september 2025

Nyt fra maskinafdelingen #32-25 01/09:

 På årets første efterårsdag, så kom der en del regn. Det betød nu ikke det store for vi opholdt os først i Damp á. Her startede vi med en kop kaffe sammen med Svend Olsen og hans kone. De kom forbi for at aflevere en masse fine sager, der er blevet sorteret fra i forbindelse med deres flytning. Svend har tidligere været meget aktiv i vores forening, indtil de flyttede lidt for langt væk. Nu kommer de tilbage til byen igen! Hvem ved om det er tog eller børnebørn der trækker mest?!

Byggeholdet fik straks hevet Søren med op på et stillads og der blev opsat dampspærre på hele resten af undertaget!

Jan og Jan monterede en ny startanordning på instrumentbrættet i D13, der derefter fint kunne startes med nøgle. Så nu er D13 klar igen – og blev da i øvrigt prøvekørt på banen i onsdags af et grundigt testhold!

Jeg tog mig af de sidste dele på T1, der trængte til afrensning og grunder. Det nye låg til sandkassen, sædeholdere og brændstofudluftningsdækslet fik først en tur i sandblæseren. Brian hjalp med at få adskilt delene. Nu mangler kun et godt lag maling.

Der blev vist også syslet med lidt andre småopgaver rundt på værkstederne. Så det blev endnu en hyggelig aften med 9 mand forbi Gården…

En håndboremaskine var med i samlingen af værktøjer og andet, som blev os overdraget


Det flotte instrumentpanel i træ er vendt nedad for at få udskiftet startanordningen på D13

Den nyfremstillede sædeholder til T1 får en tur med sandblæseren


Snart kan vi lægge motorhjælmen på igen

Forskellige nygrundede dele til T1...