Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 19. januar 2019

Nyt fra Bafd 19-01-2019

Dagens arbejdshold i baneafdelingen var beskedent, men til gengæld var opgavelisten også overkommelig. Opsætning af sommerkøreplaner og fremskaffelse af tre korte sporrammer med 785 mm sporvidde. Lige indtil Carsten og Kjeld skulle bruge opbakning på afhentning af grej til vores flittige træafdeling. Inden vi drog til Tune, nåede vi dog lige at tage julepynten af billetsalget.
Carsten, Kjeld og Steffen i færd med at læsse trailer med dele fra snedkerværkstedet i Tune.

Fire sæt deplorider afventer næste uges svelleleverance fra Sverige.

Vi fik ikke det komplette maskineri med hjem til snedkerværkstedet, men det sidste og tungeste ankommer til Hedehusgården i løbet af den kommende uge. Der er dog ingen tvivl om at vi har gjort en god handel og fremover bliver i stand til at lave et stort antal bræddeprofiler i eget værksted. Efter frokost i Damp'a tog Steffen og jeg hul på dagens oprindelige program.
Steffen hænger sommerkøreplan op på Sølund Station.

Sommerkøreplaner blev hængt op på samtlige standsningssteder mod syd indtil Rubjerg. Undervejs hentede vi to sporrammer med stålsveller på den gamle oplagsplads ved Brandhøj.Rammerne tog vi med til Hedehusgård, hvor vi ændrede sporvidden fra 700 til 785 mm. Afkortet til 2,5 m skal rammerne være i beredskab til en lokomotivflytningsopgave, der bringer et nyt lokomotiv til HVBs allerede omfattende samling.
Gert er stødt til og holdet gør kar til arbejdet med at øge sporvidden på sporrammerne. I forgrunden ser man resultatet af et af hverdagsholdenes arbejde: sporet vi skiftede sveller i sidste lørdag er færdigt!

Mørket falder på. Arbejdet fortsættes. Gasovnen er tændt i banevognen og kaffen venter.

Steffen udfører sidste svejsning. Trods formiddagens afvigelse fra programmet fik vi streget samtlige opgaver og tog tilfredse hjem til vores varme bade.

torsdag den 17. januar 2019

Torsdagsbilledet #189

At ingeniører gennem tiden har udvist interesse for HVB kommer næppe bag på nogen. Sidste uges torsdagsbillede var netop fra Ingeniøren. Vi har også lagt særtog til flere forsamlinger af ingeniører og ingeniørfirmaer. Ingeniørforeningen IDA reklamerede tilbage i foråret 1998 for en tur med HVB. Om turen blev til noget kan jeg ikke huske.
Sakset fra Ingeniøren 24. april 1998
Et par arrangementer, der blev til noget, var to særtog for jernbaneentreprenørfirmaet Aarsleff Rail A/S i 2018. Ved besøgene kunne de ansatte se skinner af en anden størrelse, end den de normalt er vant til at tumle med.
Efter omløb på Fem Ege går snakken livligt mellem jernbanefolkene på perronen. Alle nåede med, da toget afgik.

mandag den 14. januar 2019

Nyt fra maskinafdelingen #02-19 14/01:



Sneen ligger "tykt" over rangerområdet på Gården, meeen andre steder har de fået lidt mere sne!


Så fald den første sne i januar. Det er dog ikke noget at måle i forhold til den tyske smalsporsbane til Brocken, der normalt kører alle årets dage: Dernede sneede et lokomotiv, med vogne og 60 passagerer inde og de måtte reddes ned fra bjerget – lokomotiv og vogne er nu befriet efter en langvarig redningsaktion. Se mere på disse tyske sider:
Flot video om frigørelsen fra sneen

Siden snefaldet på Gården ikke forhindrede os i at arbejde, så fordelte de fremmødte sig på værkstederne. Carsten er godt i gang med at bearbejde de nye lejekasser med fræseren, men han nåede også på visit i lokalområdet, sammen med Martin og Erik for at se på en brugt træfræser.

Den vil være velegnet til bearbejdning af bl.a. håndlisterne. Snedkerværkstedets porte er nu forsynet med dobbeltlåse, siden saven blev bortført. Vores nye støvsuger er desuden kommet på tabslisten. Den stod ved siden af saven…

Kjeld fik boret huller og færdiggjort beslagene til montering af vognsiderne. Derefter gav han mig en hånd med at adskille lejekasserne fra de to hjulsæt, som jeg er i færd med at afrense grundigt. Lejekasserne ligger nu i blød, så al fedtet kan blive renset af. I motorværkstedet blev der både malet bundkar og arbejdet på reparation af det knækkede hjørne på motorblokken til D10. Vi var 8 maand på Gården denne let sneklædte aften.

Kanterne bearbejdes på lejekasserne

De to parter, der tilsammen bliver en lejekasse til de nye bogier

I forgrunden de færdige beslag. I baggrunden skal der lige testmonteres på rammen. De passer!


Bundkarret males og der arbejdes med reparation af motorblok-foden
Bundkarret malet.I højre side den færdige reparation af motorblok-foden

Et par afrensede hjulsæt - nu uden lejekasser

De fedtsmurte lejekasser får en tur i badekarret, så de kan blive grundigt affedtede.


søndag den 13. januar 2019

Nyt fra Bafd 12-01-2019

I 2019 fortsætter vi den omfattende svelleudveksling, der blev mulig, da HVB i 2017 blev tildelt 349.000,-  til dette formål via Pulje til fremme af Veterantogskørsel. Vi har næsten tømt vores lagre af nye sveller, men der ankommer heldigvis en nye sending i løbet af et par uger.

Inden de ankommer, er der dog en mængde opgaver, der skal udføres. Et arbejdshold fik derfor onsdag foranlediget, at de gamle sveller blev afhentet og kørt til deponi. Herved blev der frigjort 4 sæt deplorider, der skal bruges til at transportere de nye sveller. De tomme deplorider blev kørt retur til Hedehusgården, så de er klar, når svellerne ankommer pr. lastbil.



Når vi alligevel havde bestilt en lastbil, så benyttede vi chancen til at få
leveret et læs ballastgrus (LLZ).

Chaufføren læssede selv de ca. 400 stk. gamle sveller med grab, så holdet 
kunne nøjes med at iagttage dele af arbejdet på behørig afstand (LLZ).

Lørdag var det kun Lars og mig, der var mødt frem til Baneafdelingens arbejde. Vi startede dagen med at køre en roevogn på Brandhøj og flytte kompressorvognen op i vognhallen på Hedehusgården. Herefter udvekslede vi 29 stk. sveller foran vognhallen, hvoraf et par stykker skulle håndgraves fri. Vi nåede dog ikke at spigre sporet inden mørket og regnen fik stoppet arbejdet. Et arbejdshold regner dog med at gøre dette i løbet af den kommende uge.



Svellerne er lagt ud og kompressorvognen er hentet op til hallen.


Det er ikke muligt at trække svellerne ud til siden, så derfor fjernede
vi skinnerne i stedet for.

Med nogle specialbyggede kæber monteret på grabben tages svellerne op
en ad gangen uden at fylde hullerne med grus. Konceptet virker fint, men
udstyret skal finpudses lidt.

Svellerne er lagt i og lidt efter blev skinnerne lagt tilbage og lasket.

 Næste lørdag fortsætter vi med svelleudveksling, hvis ellers det er frostfrit.

Steffen