Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 10. marts 2014

Nyt fra maskinafdelingen #12-14 5 og 10/3:

I onsdags var Redacteuren også forbi Gården, hvor Mogens og Carsten arbejdede på en prototype på en låge til C1 og C2. Da dagen var slut, kunne man teste funktion og holdbarhed på lågen. Det ser ”lågende” ud. Jeg fik afrenset og grundet bremsebukken fra Da7 mm.  Imens fik Bo og Mikkel anbragt de nye ristestænger i fyrboksen og arbejdede derefter videre med den nye askekasse. Desværre ser det ud til at der mangler lidt tilpasning for at den passer perfekt. Men flot er den…
Mogens og Carsten placerer hængslerne
Færdig prototype på dør til C1 og C2

Bo og Mikkel funderer over målene på askekassen
Mandag aften fik Peter og Mads båret det sidste læs fra det tidligere smalsporslokomotivværksted hjemtagne bolte, nitter og splitter op på boltlageret. Motion i hverdagen… Senere fik jeg malet bremsebukken, banerømmer mm. den sidste omgang sort, fint hjulpet af Mads. Carsten fik fremstillet en ny dørramme til M15, som nu skal have monteret hængsler. Bjarne og Per arbejdede på M24 og fik udmålt, om der kan monteres en forvarmer til kølevandet. Maskinchefen var ude i vognhallen og foretage tekniske opmålinger af materiellet. Carsten afholdt det lille motorkursus og fik korrigeret sidste mandags update med ”justering af slaghøjde” til justering af indsprøjtningstidspunkt til 21 grader før top ved at udmåle topdødpunktet. Således blev Peter, Mads og jeg lidt klogere! Vi har fra Nymølle grusgrav modtaget en original støbeform til hjulene på de 785mm-tipvogne, som vi har stående ude på Brandhøj. En hyggelig aften, hvor 9 mand var forbi på Gården.



Malet bremsebuk m.m.til Da7

Dørramme til M15


Støbemodel til Nymølle tipvognshjul

Tipvogn på Brandhøj

søndag den 9. marts 2014

Nyt fra Bafd 8-3-2014

Foråret er kommet til Hedeland og det havde lokket 10 mand frem til arbejde i Baneafdelingen. På Brandhøj arbejdede vi videre med vognhallen både indendørs og udendørs. Udendørs fik vi lagt fliser foran de to døre, der fungerer som normal adgangsvej til hallen. Indendørs fik vi færdiggjort spor 105 nord for skydebroen, og der blev gravet ud for og lagt materialer ud til det sidste spor, der skal etableres (106). Igen var det forbundet med en masse logistik, og adskillige læs overskudsgrus blev kørt udendørs og brugt til opfyld ved en overkørsel.

På næste lørdag forventer vi at bygge det sidste spor færdig og herefter resterer der kun ilægning af et par supplerende skinnestrenge i spor 108, så det også kan bruges til 600 og 900 mm materiel.

Claus har leveret en stribe billeder fra dagen.

Steffen


Spor 105 ballasteres med ballast opgravet i sporkassen til spor 106

M12 med et tipvognstog fyldt med overskudsgrus

Overskudsgrus mellem spor 104 og 105 fjernes samtidig med at den
øvrige ballast udjævnes og svellerne fejes rene.

Der lægges fliser ved indgangen til vognhallen.

Stoppeenheden til gravemaskinen sættes på en transportvogn,
 så vi kan få fat i den igen. Smalspor kan bruges til at løse
 mange praktisk forekommende transportopgaver.  


Sveller lægges ud til spor 106. Bemærk at deploriderne
også kan køre på 785 mm spor, selvom de er bygget 
til 700 mm sporvidde.