Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 22. juni 2017

Torsdagsbilledet #116

Visionen....  Fotograferet af Hjarne V. Andersen i 1975

Hvert foto er ledsaget af noter.


Hjarnes tre flotte IBK-mapper er nu i IBK´s varetægt
 Vi er meget beærede over den jubilæumsgave, som Hjarne kom forbi med forleden aften. Hjarne har fulgt vores lille bane helt fra starten, selvom han har lagt sin energi som aktiv i Østsjællands Veteranklub. Det er derfor en meget fin samling af historiske fotos, vi har fået i vores varetægt og der skal nok være emner til mange Torsdagsbilleder fremover. Vi siger derfor også tak for tilladelsen til at bringe Hjarnes fotos her på siden.


mandag den 19. juni 2017

Nyt fra maskinafdelingen #24-17  19/6:


Det sidste fotostop på turen er på rampen før Hedehusgård. Der bliver flittigt taget både film og billeder!

Mens toget køres i remise, så får osten lige bemaling i de Schweiziske farver :-)

Særtoget med ligesindede sluttes hyggeligt af med en Classic, hvilket faldt på et tørt sted i den varme sommeraften!
 Det var på denne dag at sommeren faldt med 28 grader på termometeret… Det virkede som alle, der kunne, flygtede tidligt ud af byen. I hvert fald ankom både Carsten og jeg tidligere end normalt. Vi kunne derfor tage pænt imod et hold jernbane-entusiaster fra Schweiz, Østrig og Tyskland, der havde kørt et særtog med M24, samt Hans og Mogens som de gode guider på turen. De havde holdt mange, fine foto-stop undervejs og efterfølgende blev de så vist rundt i vognhallen af Carsten, mens toget blev kørt på plads. Jeg fik lige malet de sidste ”oste” i de Schweiziske farver og så tog vi alle en afslutnings-øl sammen, hvor vi – trods lidt sproglige udfordringer – kunne forstå at de havde syntes rigtig godt om turen og vores smukke bane.

Da de var vel afsted kunne vi andre fortsætte aftenen med lidt godt arbejde. Carsten fik adskilt den gamle dynamo til genbrug og derefter gik et hold med Hans, Lars O. og Carsten i gang med at tilpasse beslag og montere nye bremseklodser på M25. En opgave, der blev afsluttet med en vellykket prøvetur. Per fik monteret en midlertidig brændstoftank, så der kan køres prøvetur med M4. Det har desværre vist sig, at motoren ikke er helt så tæt, som man kunne ønske. Der kommer derfor snart fint besøg fra Dieselhouse igen. Jeg genoptog et projekt fra 2011 med at få malet og senere påføre Storebæltsvognen de oprindelige bemalinger – men så inviterede Lars på en tjans som rangist og vi kørte en dejlig aftentur til Brandhøj med M30 og en stak gamle sveller og returnerede med grej til næste dags banearbejde. 7 mand hyggede sig til sent på Gården denne dag.


Adskilt dynamo til brug for genanvendelse.

De gamle og nye klodser til M25. De nye skal lige tilpasses.

Der arbejdes for åbne porte

En testkørsels-brændstofløsning monteret på M4

Storebæltsvognen aftørret og grundet før maling


Et brugt læs sveller køres i "depot"
En smuk aftentur med dejlig natur langs banen i Hedeland




søndag den 18. juni 2017

Politisk aftale til fremme af veterantogskørsel

Bag den lidt kølige og administrative tone i overskriften gemmer der sig en glædelig nyhed til 10 danske veteranbaner. De er nemlig kommet i betragtning til midler fra den såkaldte 'Veterantogspulje'. HVB er en af de ti baner. Vi har fået 349.000 kr. til svelleudskiftning.

Vi sendte to ansøgninger, som vi anså for at kunne leve op til puljens krav. Den anden ansøgning var om midler til udskiftning af taget på vognhallen på Hedehusgård st. Der må vi altså se os om efter andre kilder til finansiering.

Se listen over de af vores kollegaer, der også fik midler, på Transportministeriets hjemmeside.


Godt at vi efterhånden har fået øvelsen i at skifte sveller. Selv der, hvor det er lidt kringlet at få dem anbragt.