Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 11. oktober 2014

Bafd 11/10-14:

Midtvejsstatus ved frokostide :-)


På en helt almindelig arbejdslørdag med Bafd deltog Redacteuren og Philip i arbejdet.  Det var stykket, der gik fra "100 svelle-rekorden" i 2012 og sydpå, der stod for tur. Dagens hold på 6 mand var dog for lille til at slå den eller sidste lørdags nye rekord på 104 skiftede sveller, så vi kløede bare på med vanligt tempo. Vi var dog så heldige at være movie-stars, idet Niels var ude og filme Bafd i arbejde. Det bliver spændende at se en dag. Se en lille video af spigerne her 20 sek:
Det har hjulpet gevaldigt med de nye, lette og specialtilpassede jern. Der kommer hurtigt et par spiger ud af svellerne, så svellen kan skubbes ud og en ny anbringes. Der skiftes 2 ad gangen og de nye, forborede sveller bliver lagt klar på sporet. Vejret viste sig fra sin bedste efterårsside: Vindstille, solrigt og alligevel ikke for varmt… Dagens arbejde resulterede i 52 skiftede sveller og en svellestak boret for med den nye skabelon og fordelt langs sporet. Vi huskede også at holde frokost og kaffepause. Billederne her må berette resten >>:


M19 klargjort til flytning ned til Brandhøj

Carsten fik også nydt solen og gjort M29 klar til løft. Bremserne havde sat sig ret grundigt.
Danskbygget hos Hoffmann&sønner i Brabrand 1943. Vægt ca. 4 tons. Motoren er en luftkølet VW 226 benzin på 22hk. 785mm sporvidde.

mandag den 6. oktober 2014

Nyt fra maskinafdelingen #39-14 6/10:


Siden sidste mandag har flere hold fortsat arbejdet med No.3, Vildmosen. Den står nu løftet med forreste hjulsæt afmonteret, så gennemføringen til fjederstokkenen kan blive tætnet. Kedlen står nu udenfor og røgkammeret er hugget af med en ildøkse ;-)  For at få plads til 1684 med alle delene ude i vognhallen, så er M2 og M45 blevet kørt ind på værkstedet. Lejligheden bliver derfor brugt til at få dem prøvestartet, så vi ved at de stadig kan køre. Denne aften blev det M45, Jenbacheren der fik opmærksomheden. Der blev påfyldt frisk kølervæske og olien blev efterset. Batteriet kunne ikke trække motoren i gang – men med et batteri udlånt fra M9 gik det meget bedre. Se filmen af prøvestarten her: (ca. 8 min.)

Bagefter gik Mads i gang med at afrense motorhjælmen og senere gav jeg en hånd med at få den malet. Inden da fik M30 en sidste omgang maling, så den snart kan komme på prøvetur.

Per og Bjarne arbejdede med at få batteriet på M2 i gang igen – dog uden det store held. Det er et 6 V batteri, så vi er ikke lagerførende i et reserve. Det bliver købt nyt, så må vi se om det går bedre. Der var desuden en utæthed i benzinslangen, der kræver nyt.

Carsten og Peter gik i gang med at skille karmen fra det nu deforme røgkammer fra No3. ved at bore nitterne ud med den store boremaskine. Endnu en sjov aften på værkstedet med 8 fremmødte.

No 3 kedel uden røgkammer. I baggrunden ASEA-maskinen hævet på deplorider


En stribe smålokomotiver i værkstedet...

Den utætte gennemføring til forreste fjederstok på No3.

M2 og M45 bytter plads

Pers gamle 6V lader kommer frem. Batteriet er dog ret fladt...
Nitterne bores ud af karmen til røgkammeret på No3.

Et farveorgie. M45 får en omgang gul på motorhjælmen


M45 Jenbacher Werke model JW20, bygget 1967. 3,8t. Byggenummer 354-513 som et af to maskiner leveret i Danmark. Oprindelig sporvidde 760mm. Har arbejdet ved boring af en vandledningstunnel i Godthåb (Nuuk) og ved nedgravning af vandledning ved Haraldsted sø. Lokomotivet kom til HVB 1984 og har en 1 cylindret, vandkølet dieselmotor på 20 HK med glødeslukker på udstødningen.
Her vist med nymalet motorhjælm :-)

Instrumenteringen i M45 Jenbacheren

søndag den 5. oktober 2014

Nyt fra Bafd 4-10-2014

Lørdag fortsatte svelleudskiftningen på Sletten. Onsdagsholdet havde trukket halvdelen af spigerne op og desuden havde vi forboret en del af svellerne, så forventningerne til dagens produktion var store.
Boreprocessen blev yderligere forbedret i løbet af dagen og fik produceret 55 ekstra sveller udover dem, der skulle bruges til at nå frem til den nordlige kvægrist, som var dagens mål. Arbejdet gik problemfrit og lidt over kl. 15 kunne vi banke det sidste spiger på plads efter udskiftning af i alt 104 stk. sveller. Vores 2 år gamle rekord var derfor overgået med 4 svellet, endda med et mindre mandskab og på væsentligt kortere tid.

Efter en velfortjent kaffepause med Solveigs fortrinlige krydderkage fik vi udlagt de resterende 55 forborede sveller, så de er klar ilægning næste lørdag. Derefter kørte vi på Brandhøj og læssede de resterende bundter af nye sveller om, således at de er lettere at håndtere ved de kommende arbejdsdage.
Claus har leveret dagens billeder.

Steffen

Svelle nr. 104 skubbes på plads

De sidste sveller spigres og rettes ind

Sidste spiger slås i. Vi har ikke råd til forgyldte spiger
så gul tape fra Girobank benyttes i stedet for


Rekordholdet samlet til det obligatoriske gruppebillede. Bemærk efterårets orange + six-pence mode. 
Bundter af forborede sveller lægges ud 

Svellebundter læsses om ved vognhallen