Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

tirsdag den 23. august 2011

Ny smalsporsbane i Mønsted kalkminer!

 Foto: Flemming Christensen.




 Tørvevogne fra Fuglsø mose? (2007)

 De oprindelige skinner, skjult i græs. Bemærk at de nok er ryddet bort nu for at gøre plads til de nye (2007).



 De flotte modeller (næsten helt i Claus Nielsens standard) af det oprindelige anlæg


 Det gamle omløbsspor oppe på banevolden (2007)

Det nye går omtrent, hvor grusstien går forneden, langs det sorte hus (2007)
Sporet er lagt med stål-sveller og klemt på med "clips".
 Foto: Flemming Christensen.

Det er sjældent, at det sker nu-om-dage: En nyanlagt 600mm smalsporsbane er blevet etableret på det gamle trace ved Mønsted kalkminer. TV Midt/Vest har bragt en reportage fra dagen, hvor de nybyggede lokomotiver kom på skinnerne. Vores udsendte medlemmer deltog i den første indvielseskørsel. Fotos afventes. Indtil da er her link fra TVmv og et par udvalgte fotos fra mit besøg i juli 07, hvor jeg kun kunne drømme om, at der en dag igen ville køre tog på de skinner, der stadig lå der... Ubekræftede rygter vil vide, at de udstillede træ-tipvogne blot er aflagte tørvevogne fra Fuglsø Mosebrug, der har tjent som staffage i stedet for et par "rigitge" metal-vogne. Tillykke til Mønsted med den nye bane.

Se tekniske data hos Smalspor.dk, der som altid er de første med nyt fra de små skinner!

mvh Redacteuren

mandag den 22. august 2011

Nyt fra maskinafdelingen #31-11 22/08:



 Slagleklipperen er nu på værkstedet for ombygning!




SÅ er slagleklipperen endelig kommet ind på værkstedet, således at den forhåbentlig kan blive køreklar til næste års ”havearbejde” Carsten brugte således aftenen på at tegne og regne på et stativ hvorpå kontravægtene kan placeres. Han og jeg fik dog også startet på en opgave med at forbedre mærkning og ophængning af værktøj i de forskellige arbejdsområder. Målet skal være, at det mest anvendte er til stede og at alle let kan se, hvor værktøjet hører til og derfor let kan rydde det op efter hver opgave. Per Børge og Jan fik desuden samlet det renoverede mellemrør til udstødningen på M24 og derefter blev resten af aftenen brugt på slagleklipperens ledningsnet, der også skal re-designes noget. Der er ikke ny status på brændstofpumpen. Lars gik tidligt, da en aftevagt kaldte, men nåede vist lidt mere på styringen til Da7, så vi var 5 fremmødte på Gården denne aften.



Da der ikke er så mange fotos at vise, så kan I muntre jer med dette link, som KennethP har sendt fra WHR:



Visit of the de Winton locomotive 'Chaloner' to the Welsh Highland railway, 23 July 2011

0-4-0VBT Chaloner is an example of de Winton's distinctive vertical-boilered design, as used for many years in the North Wales slate quarries. It was built in 1877 at the Union Works in Caernarfon. (The former de Winton factory is located across the road from the present WHR station). It is believed to have been supplied new to the Pen-y-Bryn slate quarry, Nantlle, moving to Pen-yr-Orsedd nearby in 1888. It was obtained for preservation by Mr A Fisher and is normally based at the Leighton Buzzard Narrow Gauge Railway.