Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 24. juli 2023

Nyt fra maskinafdelingen #29-23 24/7:

De vigtigste mål og tolerancer checkes på ventilhovedet til dampregulatoren. 

 Bo arbejdede videre med reparation af dampregulatoren fra No3 og drejde derfor først et værktøj, så selve ventilhovedet kunne måles og evt. drejes af. Det viste sig dog ikke nødvendigt og snart kan den blive genforenet med lokomotivet. Værkstedsremisen er fyldt op med staver til det nye banehegn rundt den nye publikumsplads, så Klavs, John og Carsten gik i gang med at male de første stakke med svenskrød. Brian forsøgte at reparere den lange motorsav fra Banevognen. (kom den til at fungere?) Jeg fik malet bogierammerne med 2. gang sort, så der måske kan arbejdes videre med dem, mens jeg holder ferie de næste par uger… Bagefter fik jeg repareret spændingsregulatoren i Da7, så radioen igen kan tændes. Så viste jeg en gæst fra GM-klubben rundt. De kommer på visit første mandag i september. Efterfølgende gik der gartner i den; de vilde blomster, der havde forvildet sig ind i perronsporet blev returneret til det grønne… Kjeld monterede et par solide kanter til at holde lågen på drejeskiven. De gamle var ved at blive lidt for møre… Vi var 7 mand på Gården denne aften, hvor det holdt tørt. /Leif

Der er nok stakitstave at gå igang med... De skal alle males


Kanterne langs hullet på drejeskiven bliver solidt forstærket.

Motorsav under reparation... I baggrunden bliver der malet

De vilde blomster er vigtige, men de skal ikke lige stå midt i sporet...




søndag den 23. juli 2023

Plantog 23. juli 23

På den sidste tur hjemover kom paraplyerne op. Ellers havde dagens regn kun været smånusseri

 Så kom regnen på en søndag… Indtil nu har vi været ret heldige, men denne søndag blev der meldt om heldagsregn og naturligt nok betød det også færre rejsende – og når der samtidigt køres afslutning på Tour de France, så kæmper en veteranbane mod hårde odds. Så der var ikke udsigt til at slå sidste søndags passagerrekord. På trods af dette, så kom der alligevel en hel del rejsende i løbet af dagen og iført praktisk tøj, så kan man sagtens få en dejlig togtur ud i Hedelands Naturpark. Der blev både spottet hjorte, store rovfugle og fundet trolde – og alle så egentlig ud til at nyde turen. Picnic-kurve sås der dog ikke mange af i løbet af dagen.

Vi havde til gengæld et hyggeligt besøg af Rogier og hans familie fra Holland. De havde skrevet allerede i foråret, at de kom til Danmark og at han så gerne ville se det Spoorijzer-lokomotiv (M22) fra 1960, som står i opbevaringshallen. Så den rundtur tog Carsten sig naturligvis gerne af og fik både vist bane og lokomotivet frem til gæsterne. Det blev også til en rundvisning i museet, der denne dag igen er åbent for publikum. Gæsterne må dog finde sig i roderiet, for nu skal der til at bygges mere udstilling!

På den sidste tur tog regnen til og så var det godt at komme hjemover. Vi håber på bedre vejr til næste søndag… /Leif

Dagens første afgang var ikke fyldt op, men flere var forbi og tage et par gode fotos

MTB-cyklisterne kører lidt kap med os, men må pænt vente ved overkørslen

Kaj tager et billede mens Brian kobler toget på.

En frisk familie skal på troldejagt og finde Glade Anders. De fandt osse Månemor!

Museumshallen - nu med nyt og tæt tag - er igen åbent for publikum!

Rogier og Carsten har set M22 og triller hjemover igen

Det er aldrig dårlig vejr - kun forkerte klæ´r!



- og så har Brandhøjbanen også fået et flot foto i avisen! Bemærk dog, at der køres hver anden søndag - ikke kun to søndage om året...


Nyt fra Bafd 22-07-2023

Mange er på sommerferie, men trods dette bestod dagens hold af Søren, Claus B, Peter, Lars og Steffen. Vi delte os i to hold. Det ene hold tog sig af slagleklipning, mens det andet hold løst en række forskellige opgaver langs med banen.

Slagleklipper-holdet med Peter og Claus benyttede M30 tilkoblet slagleklipperen til at slå græs og buskads langs med den højre side af banen fra Brandhøj til Fem Ege. Trods lidt startvanskeligheder fik de udført et stort arbejde og fik endda enkelte steder slået i større bredde end vi normalt gør.

M12 og banevognen udgjorde det andet hold. Der blev slået græs på Sølund, Brandhøj og Rubjerg stationer, spændt laskebolte, ryddet op og beskåret en del træer langs med Rubjerg.

Således forløb endnu en hyggelig dag på banen, hvor der blev arbejdet med at vedligeholde vores omfattende anlæg.

Steffen


Slagleholdet kører afsted



Claus betjener slagleklipperen skærmet mod solen af en parasol (PH)

Et kvarters indsats med plænetraktor og plæneklipper får det hele til at se pænere ud.

Vi har meget grej og det bliver brugt. Plæneklipperen får repareret startsnoren (LLZ)

Teleskopsaven forsøgte vi også at få gang i,
men det lykkedes ikke denne dag. (SH)