Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 10. maj 2021

Nyt fra maskinafdelingen #07-21 10/5:

 

Klar til første køredag på søndag d. 16. maj! Hans fik i løbet af dagen plantet tipvognen smukt til. 

Onsdagsholdet i Dagbladet med en flot reportage! (klik for større foto) 



M45 fik al opmærksomheden denne aften. I lørdags blev skævheden i fronten rettet ud i Klingenbergs store presse, men efter prøvemontagen, så manglede der nok et nøk og delene måtte af igen og blive rettet lidt mere. Bagefter blev de forskellige dele til motorhuset renset af og fik en omgang grunder. Det samme fik alle justerbeslagene, så de er klar til den sorte maling. Det blev lidt sent før vi fik pakket sammen. Til gengæld nåede vi meget / Leif

Hjørnebeslaget skulle lige varmes og bankes på plads


Justeringsbeslagene grundigt grundede.
I baggrunden bliver bøjlen til motorhuset rettet til.

Grundet. Imens kigges der på låget til kølevandet

Færdig for i aften... Resultatet betragtes



søndag den 9. maj 2021

Nyt fra Bafd. 08-05-2021

Efter sidste lørdags bygningsdag var der opbygget en god appetit på arbejde langs banestrækningen. Dagens hold fik serveret en skarp ret bestående af beskæring og flisning af primært sandtorn og tjørn. Ingen var vist særligt sultne efter mere, da vi kørte hjemad. Holdet bestod af Steen, Steffen, Benjamin, Hans-Henrik, Lars, Peter H og 2 x Claus. Vejret var forholdsvist solrigt med vekslende skydække og en enkelt byge.

Vi fliser lige syd for den sikrede overkørsel ved Stærkendevej. Overkørselsanlægget er slukket, da vi arbejder nærmest ovenpå tændstedet.

Vi afgik fra Hedehusgård Station i to arbejdstog; M 12 med banevognen og M 3 med Storebæltsvognen. M 12 kørte først til Brandhøj for afhentning af flismaskine. Der lå en del birk til flisning, så det kørte vi igennem maskinen, inden vi kørte videre mod syd. M 3 passerede med sit tog og gjorde et kort ophold for bl.a. fotografering og en hurtig fælles aftale om dagens arbejdsplan. Steffen kom ikke med togene. Han skulle som banechef gennemføre det årlige, gående baneeftersyn. 

På Brandhøj fik Peter H planlagt sporskiftebygningen til Vinterrasserne, så det arbejde kan foregå som udfyldningsarbejde gennem sommeren. Vi skal også have gennemført punktudskiftning af sveller i skifterne foran opbevaringshallen, så Brandhøj bliver sikkert fast destination for baneafdelingen i løbet af sommeren.

Den virkelige indsats med flisning skulle udføres mellem km 4,2 og 4,6, hvor særligt den sidste del var kraftigt bevokset med sandtorn. Sandtorn er efterhånden særdeles kendt for sine næringsrige bær, der kan anvendes til både is, juice, marmelade og som tilbehør/ingrediens ved middagsretter. I baneafdelingen er sandtorn mest kendt for sine ubehagelige torne, der gennemtrænger selv de tykkeste arbejdshandsker. Arbejdstøj er ingen beskyttelse for de ubehagelige torne. Alligevel kløede vi på med stor energi, men de fleste af arbejdsholdet døjer sikkert med torne i fingrene og med en del rifter på arme og ben i de næste dage.

Flismaskinen måtte arbejde hårdt for føden. Fra den blev startet til den blev slukket, stod der en stråle findelt biologisk materiale ud af den. Her forsyner Benjamin maskinen med nyt guf.

Efter oprangering på Hedehusgård, kom M 3 med gravemaskinen og holdt en kort pause i spor 1, inden turen fortsatte til km 4,5.

Det nye træklipper-redskab blev motioneret flittigt igennem dagen. Her arbejder Lars 'Iceman' koncentreret syd for km. 4,5.

Kilometerstenen ved 4,5 kan nu ses tydeligt igen. En skov af sandtorn er snart borte. Mon ikke en afrensning og opmaling kan nås i løbet af sommeren?

Der blev tid til både frokost- og kaffepause i sporet, og først efter kaffepausen kom en kort og kraftig byge, der dog ikke forhindrede arbejdets genoptagelse. Mens Lars og Hans-Henrik ryddede bevoksning kørte flisholdet Steen, Benjamin, Steffen og 2 x Claus det afklippede materiale gennem flishuggeren. Efterhånden som det blev sidst på eftermiddagen måtte Steen og Claus B videre til andre aftaler og vi andre planlagde også arbejdets afslutning. Hans-Henrik kørte til Fem Ege og gennemførte omløb, mens Lars gav en hånd med ved flismaskinen. Vi var på Hedehusgård ved 18.30 tiden og efter en hurtig på-plads-rangering gik det hjemad til afvaskning af flisstøv og udtrækning af splinter.


Banelinjen er ryddet for indhængende og generende bevoksning. Der er lidt finpudsning til en anden dag, men det er småting.

M 12 rangerer foran opbevaringshallen. M 3 passerer på hovedsporet på vej hjemad.

Igennem ugen har der i øvrigt også været arbejdet på banen. F.eks. kørte Steen, Claus W, Jan og Hans-Henrik rustkørsel ved Stærkende-overkørslen fredag med M 24 og M 25. Anlægget blev også efterset og de nødvendige papirer udfyldt. Ved gennemkørslen af banelinjen fik holdet også samlet opskåret lokomotivbrænde i en roevogn. 

Der gøres ophold på Brandhøj. Hans-Henrik samler birkebrænde i roevogn. Foto: Steen Larsen.