Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 3. august 2017

Renoveringsarbejde på M4 sommeren 2017 - et indlæg fra Diesel House :-)


M4 den 16. maj - klar til jubilæets lokomotivparade. Men lidt ekstra arbejde blev nødvendigt efterfølgende... Foto: Leif

Vi er nogle gutter, som i flere omgange har forsøgt at få BurWain motoren i M4 til at køre, som sådan een nu engang skal.

Vi prøvede med flere forskellige tiltag mandag den 31 juli, men det så ikke ud til at lykkes.

Tirsdag den 1 august havde vi så lidt korrespondance om problemerne og de muligheder, som vi så dem. Ved lidt telefonitis til vore lidelsesfæller fik vi OK til at låne nogle brændstofpumper med tilhørende ventiler fra en motor, som er udlånt af Dansk Maskin- og Motormuseum i Grenå. Tak for det.

Vi demonterede delene i Diesel House og tog dem med hjem for undersøgelse / renovering.
Der er rasende interessant at læse manualer og adskille og samle pumpe- og ventil delene, men ikke så sjovt, når man ikke har de nødvendige værktøjer.
Det må vi så se at få gjort, så vi fremover er kvalificerede og udrustede nok til sådant arbejde.

Vi mødtes 3 mand på Hedeland igen den 3 august. Strategien var at få Cyl 5 til at køre fornuftigt, da den havde den hårdeste gang. Vi demonterede fuel pumper / ventiler og renoverede enheden for cylinder 5 og 6. Genmontering og ny kontrol af både afskæring og begyndelse. Mindre justering og følgende prøvekørsel var positiv. Men der var stadig kraftig røg fra motorens udstødning.

Ved lidt aktiv lytning med doktorudstyr fandt vi ud af, at cylinder 1 og 2 måske trængte til en overhaling. Så for ikke at gøre unødige anstrengelser, startede vi med at kontrollere indstillingerne for begyndelse af indsprøjtning og slut af samme. Lidt finjustering gjorde, at vi lige skulle foretage en ny prøvekørsel.

Det regnede ikke længere, så vi flyttede M4 udenfor og startede.
Den rullede igang helt ubesværet og til vor store glæde, kom der heller ikke røg ud af udstødningen, som der tidligere havde gjort.
Ved tomgangskørsel ved 5-600 omdrejninger havde motoren en meget kultiveret motorgang uden røgudvikling. Lidt varmkøring og andre småting blev rettet og ved stop blev en større efterspænding udført.

Så vi er nu på det stade, hvor vi vil have M4 monteret lidt bedre, så vi kan foretage en bedre prøvekørsel og gerne med last på, nogle tipvogne på slæb måske.

Er der nogle, som melder sig frivilligt??
Vi kommer gerne forbi og overværer med lidt grøn kaffe.

Steen Holtoug / Diesel House

Torsdagsbilledet #122

Fra Hjarnes album 1 er her torsdagsbilledet af M25

22. februar 1976 (220276-15) Dds nr. 25 på Hedehusgården
M25 er nyligt ankommet til Hedehusgården fra ophugger Petersen & Albecks plads i Sydhavnen, hvor lokomotivet havde henstået siden roebanen i Nakskov lukkede i 1968.

I Tipvognen 3-76 står der:
IBK´s stolhed. Diesel-elektrisk lok nr. 25. Førhen Sakskøbing og Nakskov Sukkerfabrikker. Vægt 16 tons, 136 hk. Frichs 1959. Lok 24 og 25 er de sidste af Sukkerfrabrikkernes diesel-elektriske lokomotiver, 19 og 23 blev ophugget i foråret 1976 som de sidste.

mandag den 31. juli 2017

Nyt fra maskinafdelingen #29-17  31/7:




Per, Carsten og Jan var allerede fra morgenstunden mødtes med Steen og Ib fra Diesel House for at genmontere det ny-planede topstykke til Bur-Wain motoren. Håbet er at det nu er helt tæt – og det ser det ud til. Montagen og justering af både topstykke og oliepumper tog det meste af dagen, så da jeg ankom til Gården, så var det lige før at en prøvestart skulle foretages. Efter de sidste tilrigninger med brændstoftank og vand på køleren, så blev M4 trukket udenfor i den fine eftermiddagssol. Her startede flot motoren ved allerførste forsøg, så humøret var først højt – men den oser temmelig meget og diagnosen endte med at cylinder 6 ikke kører ordentligt med. Meget blev forsøgt, men ved 18-tiden blev sagerne pakket sammen og holdet går i tænkeboks. Så i stedet kastede Lars O. og Carsten sig over fremstilling af fjederkurve til de to bogier, der har været undervejs i produktionen et par år…

Niels foretog en gennemgang og registrering af værktøj i snedkerværkstedet, hvorefter han hjalp mig med at få udstillingen i vognhallen hængt lidt bedre og tættere op. Det tog resten af aftenen…

Med vores gæster, så var der 9 mand på Gården denne dag.



Sidste klargøring med vand på køleren og montage af brændstoftank

Der lyttes opmærksomt til motorgangen og evt. mislyde

Der forsøges med justering af brændstofpumper og åbne/lukketider 

en endelig konklusion på årsagen til osen må vente...


I stedet skæres der emner ud til 8 fjederkurve

Så hænger alle plancher 95 cm over kant og med 5 i hvert felt.
I baggrunden står højdelæren, der er fremstillet til formålet.