Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 13. januar 2024

Nyt fra Bafd 13-01-2024

 Selvom dagen bød på nogle enkelte plusgrader, så er jorden stadigvæk frossen, og vi kunne ikke lave vores nogle af vores mange jordrelaterede opgaver. På Brandhøj fortsatte Rasmus sit flotte og omfattende arbejde med at tynde ud i den vildvoksende bevoksning rundt omkring på vores oplagsplads. Resten af holdet bestående af Claus B, Børge, Peter, Lars og Steffen fortsatte med lidt oprydning i den østlige del af vognhallen, inden vi kørte M7 ned på Brandhøj og fik den rangeret ind i vognhallen. På næste lørdag regner vi med at få den bakset på plads.

Vi tog flishuggeren med retur til Hedehusgården, og fik ryddet op i en bunke kvas ved museumshallen. Dagen sluttedes af med en hyggelig kop kaffe i banevognen, hvor gasovnen hurtigt fik hævet temperaturen til et acceptabelt niveau.

Næste lørdag afholdes aktivmøde for Baneafdelingen kl. 10.30 i Damp Af.

Steffen




M7 er placeret ved skydebroen i vognhallen på Brandhøj. Den
skal sporsættes og flyttes et par spor tættere på fotografen.
I baggrunden ses Sakskøbing B2 og Nakskov nr. 2 

Flishuggeren i aktion ved spor 3 på Hedehusgården (LLZ)


mandag den 8. januar 2024

Nyt fra maskinafdelingen #01-24 08/01:

 

Godt Nytår! Så kom vi godt i gang med det nye år 2024!

De fleste har holdt fortjent fri i juledagene, så efter kaffen, hvor vi 14 fremmødte lige fik vendt hvorledes ankomsten til 2024 var forløbet, fordelte vi os på værkstederne. Henrik, der lige meldte sig ind i ´23 efter at have deltaget i julehyggen, blev straks givet en pensel i hånden! Han er oprindelig uddannet maler 😊 Så han og jeg fik hurtigt grundet den store stak planker, der skal lægges som tag på C411 Jeg fik også malet afstandsbeslagene til siderne, mens Jan på snedkerværkstedet fik afslebet de gamle vognsider, så de kan blive grundet og malet. John m.fl. monterede den nyrenoverede møtrik på den ene aksel på D13 og fik samlet det hjul færdigt. Lars O. svejsede endnu et par dele til gravemaskinen, så der snart er et færdigt førerhus. Henrik og Jan fik også en lille introduktion til Da7 og alle de mange håndtag.

Jeg fik desværre ikke lige set, hvad der ellers skete denne aften, hvor sneen lå smukt udenfor – og nok forhindrede de fleste udendørs aftenaktiviteter, udover ski… /Leif

Tagbrædderne til C411 får en gang GORI22

Afstandsbeslagene til C411 vognsider får 1. gang sort
Der svejses beslag til tag


Hyggelig snak om D13- og meget andet


- og så monteres møtrik på akslen af D13


Den store fastnøgle er fremme. Det skal helst blive siddende!



søndag den 7. januar 2024

Nyt fra Bafd 06-01-2024

Danmark var i ugens løb blevet ramt af en massiv gang vintervejr med frost og sne, og det satte en naturlig begrænsning for, hvad vi kunne benytte lørdagen til i Baneafdelingen. Vi fortsatte derfor med lokomotivflytning i museumshallen på Hedehusgården. Søren, Peter, Claus B, Rasmus, Lars, Kenneth, Steen og Niels gik i gang med at få bakset M17 (PM124-1934, ) og M34 (Nagbøl 551-1955) op på deplorider, mens Børge og Steffen ryddede sporene på Hedehusgården og ned til hallen på Brandhøj. Selvom temperaturen lå mellem 5 og 10 graders frost, så kunne alle holde varmen grundet det hårde arbejde med at flytte lokomotiverne og rydde sne

I dagens løb fik vi læsset M17 og M34 samt løftet bagenden af Fakse V (Krauss 6951-1914). Fakse V er nu placeret på deplorider og kan dermed flyttes rundt, så der kan støbes gulv i den del af museumshallen, hvor lokomotivet er placeret.

Næste lørdag planlægger vi at flytte en del af materiellet til Brandhøj og placere det indendørs i opbevaringshallen. HVB M7 (PM111-1933) er også klar til transporten inkl. en dør fra det for længst ophuggede lokomotiv VBV D12.

De to Pedershaab lokomotiver (PM) er nærmere beskrevet på disse link:

PM111: https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19172

PM124: https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19173

Steffen


At køre tog i snevejr kræver særlig opmærksomhed i sporskifter.
Børge er i gang med at rense et sporskifte på Hedehusgården.

Smukt så det ud langs med banen

M17 (PM124) skulle først sideforskydes inden lokomotivet
kunne læsses på deplorider. (KHA)
M34 (Nagbøl 551) sideforskydes ind på sporet med en talje (KHA)

M34 og M17 klar til transport 

M30 trækker FJ V frem, så deploriden forrest til venstre kan
placeres under bagenden af lokomotivet. Forenden hviler allerede
på en deploride, og bagenden bæres af efterløberen. (LLZ)