Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 22. marts 2018

Torsdagsbilledet #154

Mens det stadig er dejlig frostkoldt udenfor, så må det være tid til vinterbilleder... På sidste torsdagsfoto #153 var det jo dejlig sol en oktoberdag i 1979 og det er også på denne vinterdag i januar 1997, hvor Da7 bliver fyret op fordi man simpelt hen må prøve at køre en fototur i det smukke vejr.
Bjarne har venligst lånt en stribe fotos fra perioden 97-2001, som får lov at afløse lidt for Hjarne, inden vi går i gang med hans mappe II.


Næsten for enden af sporet, der stadig var under anlæggelse ned mod Plantagen og Fem Ege. Det blev indviet i 2004.


Brandhøj St. passeres - l5 år før der tænkes på en vognhal her...


mandag den 19. marts 2018

Mandagsnyt-rejseudgaven (opdateret)

Redacteurens foto af Gamla Stan under indflyvningen til Stockholm

Den stakkel redacteur er af sit arbejde sendt til det kolde nord... Sveriges smukkke hovedstad Stockholm. Heldigvis med flot sol og dejligt vejr. En søndagstur til VASA-museet med sporvogn tæller da som en erstatning for en mandag aften. Når nu lejligheden byder sig, så må den nysgerrige da forfølge et nedlagt havnespor på sydsiden af Södermalm. Der er ikke meget at finde om dette spor på nettet, men jeg fulgte det indtil en port foran en gammel tunnel afspærrede mig vejen. Pludselig dukkede tre knægte op over porten og jeg spurgte hvordan de var kommet ind. De berettede at porten i modsat ende stod åben og som den lovlydige borger jeg er, så gik jeg udenom og fandt efter nogen søgen bemeldte indgang og fulgte derefter sporet gennem den ca. 200 m lange tunnel - lidt spændt på om den mon var beboet af nogen. De eneste jeg træf var et par store harer, der åbenbart holdt til der. Jeg fangede en i flugten - med kameraet.
Med en sporvognsbillet til 44 svkr. kan man blive kørt den korte vej til museet.
Om sommeren kører der også veteransporvogne.

En flot model af VASA med originalen bagved...



en sporskiftebuk i sneen


en del af strækningen går under de to travle motorvejsbroer over til Södermalm
Den åbne port inbyder jo til at blive efterforsket...

I den modsatte retning af tunnellen går sporet videre mod Centralsjükhuset
Inde fra tunellen ud mod den lukkede port. Et fint spor...


En af flere harer løber skræmt væk. Beklager jeg forstyrrede.


Jeg håber at de andre i maskinafdelingen har udrettet større sager denne mandag aften end jeg har...


 Man kan læse mere om havnesporet på denne svenske wikipedia-side >


mvh Leif

Update: Dagen efter besøgte jeg tunnelen under Södersjukhuset!
Se havnebanens forløb på dette kort fra 1940>>
Turen fra den ene tunnel til den næste går langs vandet. Oppe højre anes sygehuset

Tunnelindgang ses i skyggen

Den "hemmelige" trappe op til sygehuset! Etableret under 2W-krigen til brug for evakuering og beskyttelsesrum.
Den åbne dør går til et lille "stationsrum" ved siden af.

For enden a tunellen er der bygget en solid mur op over sporet,
men der var et lille glukhul med kig til hovedsporet

Snart ude i solen igen....


søndag den 18. marts 2018

Nyt fra Bafd 17-03-2018

Selvom vi ikke vader rundt i sne, så var alt frosset lørdag morgen, og dermed kunne vi ikke komme videre med svelleudvekslingen. Fremmødet i Baneafdelingen tillod nu heller ikke dette alligevel, så kræfterne blev brugt til andre opgaver i læ for den meget kolde vind.

Carsten, Keld og jeg begyndte at gøre plads til placering af en Scania motor i pallereolen i museumshallen på Hedehusgården. Et par paller blev rykket ud af reolen med henblik på flytning til Brandhøj hhv. skrotning. Herefter blev den tonstunge motor uden større besvær løftet ned af deploriderne og med en pallevogn bakset på plads i bunden af pallereolen. Der var adskillige centimeter tilbage, da først den var placeret.

Lars stødte til op ad formiddagen, og ved fælles hjælp fik vi fundet træ frem, der skal bruges til at fabrikere tagbuer til overdækning af endnu et par personvogne. Træet blev placeret i snedkerværkstedet, så træholdet kan gå videre med dette projekt.

Lidt omrangering skaffede atter plads til M24 i hallen, og herefter brugte jeg og Lars resten af dagen på at montere en nyanskaffet stige på siden af banevognen. I værkstedet arbejdede Keld bl.a. videre med sandblæsning af dele til dampfordelingsstykket til Superfos lokomotivet.

Steffen