Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

fredag den 22. december 2017

50-året for sidste roebanetog






Et jubilæum om året er bare ikke nok... Så når nu datoen, den 22. december, passede fint ind i planerne og juletrafikken afviklet som den skulle, så foreslog et par medlemmer at vi skulle festligholde 50-årsdagen for det sidste roetogs ankomst til Nakskov sukkerfabrik.
Se foromtaler og invitationerne her:

Første indbydelse >

Anden teaser >>

Tredie info og indbydelse >>>

Dagen, den 22. december oprandt og kl. 13.55, efter en kort tale af formanden, afgik D13 med de inviterede VIPér.
Kort efter fulgte selve roetoget med M25 som trækkraft og til sidst afgik passagertoget med M24 foran. På Brandhøj byttede M24 og M25 plads og turen gik videre. Undervejs blev der holdt flere fotostop og gæsterne holdt en fin fotolinje :-)
Ved Fem Ege blev der igen byttet rundt på M24 og M25, så roetoget på hjemvejen blev trukket af M24. Endnu et fotostop i kurven efter Plantagen, blev det sidste for herefter var det blevet for mørkt til fotografering. Turen gik raskt hjemad til Hedehusgård St. og der ventede Peter Post og Jørgen M. med varm glögg og æbleskiver og dermed blev et godt arrangement afsluttet og 50 året for det sidste roetog højtidligholdt på fineste vis.

Tak for et fint arrangement.
Leif

Fotolink til Formandens flotte fotos her >>

Fotolink til flere af sekretærens fotos her >>



onsdag den 20. december 2017

50 år uden roebaner

22. december 1967 ankom det sidste roetog til Nakskov Sukkerfabrik. Den sidste del af Danmarks største privatejede jernbanesystem lukkede dermed ned for det syn, der gennem årtier havde været en del af efterårshverdagen omkring Nakskov: de mange roetog. På HVB kører vi i anledning af 50 årsjubilæet særkørsel med roebanemateriel på fredag 22. december.



M 24 med tomt tog ved roeaffaldslæsseanlægget på Nakskov Sukkerfabrik 1966. Inden længe er opgaverne ved sukkerfabrikken væk, lokomotivet kommer til en skrothandler i Københavns Sydhavn, inden det reddes af Industribaneklubben. På fredag kan lokomotivet glæde sig over stadig at være i live med original motor 50 år efter det sidste roetog kørte på Lolland. Foto: JBD.


På Hedelands Veteranbane er køreplanen for de tre tog, der indgår i roebanejubilæet, nu klar. De fleste af de inviterede VIP'er har meldt tilbage om de kan deltage og pladserne i D 13 er snart besat. Det meste af planlægningen er på plads og de sidste ting når vi nok fredag formiddag.

Der er lavet mindre justeringer i køreplanen siden arrangementet blev omtalt første gang. Motorvognen med VIP'er afgår således 13.55, men ellers er ideen fortsat, at et tog bestående af roebanemateriel følges af to persontog og fotostop afholdes undervejs.
HVB's munderingsdepot præsenterer: to originale sikkerhedsveste fra roebanerne. Det er værd at huske på, at roebanerne på mange måder var moderne jernbaner med radiostyret trafik, præcise administrative procedurer, slutsignaler og altså også sikkerhedsveste til det kørende personale.

Bafd-nyt fra Hverdagsholdet - op til jul

De to seneste dage anvendtes på først indsamling af ca 130 udskiftede sveller, dernæst efterfølgende bortskaffelse deraf.

Opsamling startede på Fem Ege, og svellerne stabledes på deployer på Brh.
















Der rangeres forsigt.












Efterfølgende bestiltes container, samme dag som opsamling af ca. et ton forskellige sveller på den lave oplagsplads blev foretaget, således denne nu er helt ryddet for gamle sveller.













Ankomst af container passede perfekt, således chauffør kunne ledsages ned på Brh, med guiede placering af container, 90 cm fra skinne til denne, hvorved sveller kan placeres mest optimalt i containeren.

 Der dirigeres rutineret stabling

 Det sidste læs hentes
Tid til oprydning, efter endt tjeneste
 2,5 time i alt, og containeren var fyldt, i snevejr.
/ Det var vist koldt udenfor;-)
Afhentning af container skete planmæssigt dagen efter.

Således er alle deployer på Brh. nu tømte, klar til modtagelse af de nye sveller i begyndelsen af det nye år.


/
LLZ

mandag den 18. december 2017

Julehygge i Damp a´ 18/12-2017:




Der blev snakket og set masser af film og drukket glögg og spist masser af æbleskiver


Efter en forrygende tredje juleweekend, hvor vi overgik alle års passagertal på en dag og hvor vejret havde vist sig fra sin bedste side både lørdag og søndag, så var det tid til julehygge for alle aktive, der havde tid og lyst til en omgang glögg og ævleskiver. Det var der 21folk, der havde og Damp á var derfor godt fyldt op denne aften. Per og Martin havde medbragt et stort udvalg af film for raske drenge, der godt kan li´tog og mens vi indtog vores varme glögg og rigeligt med skiver og andet godt, så fik vi både set en masse historiske IBK-film, en reprise af jubilæet og smalspor i de store, russiske skove. BigRas og jeg fik endda nedtaget julebannerne, så de ikke lokker folk unødigt. De må pænt vente på at det igen bliver sommer. Nørderne derimod, de kan møde op på fredag den 22/12, hvor 50 året for det sidste roetog mindes ved et eftermiddagsarrangement: 
Se mere her >>


Som sekretær og blogredacteur vil jeg samtidig benytte lejligheden til at sige tak til alle medlemmer for et helt fantastisk år og for stort engagement og flid hele året, men især til jubilæet. Det blev uforglemmeligt og jeg tænker ofte på de forrygende jubilæumsdage i maj. Også tak for de fine indlæg, der er blevet slået op på vore Blog i løbet af året.

Med de bedste hilsner Redacteuren og på gensyn i det nye år!
En lækker dobbeltskærmsløsning i dagens anledning :-)
Fuld opmærksohed på filmene...

søndag den 17. december 2017

Juletoget 3. søndag - 17/12-2017:


Når reklamebanneret ved vejen står med ægte sne på, så ved man det bliver en god juletogsdag!


Juletoget havde de to foregående weekender havde samlet set allerede overgået tidligere års antal rejsende og så skinner solen hele lørdagen i den tredje weekend J Så der kom masser af glade gæster! Så kan det næsten ikke blive bedre – og så alligevel: Om natten falder der lige tilpas med sne til at Hedeland bliver dækket af et smukt, hvidt lag over det hele. Det er samtidig let frost og vindstille, så det er helt som det skal være til at køre juletog. Allerede fra første tog kan vi alle fornemme, at denne dag bliver travl – og sjov. Heldigvis har Peter Post meldt sig som aspirant på damptoget, for vi har hele dagen travlt med at dele tæpper ud, og folde dem sammen igen og med at læsse juletræer ombord på Rubjerg St. Der er en herlig stemning blandt vores gæster og alle nyder den smukke tur, som har den helt rette julestemning både ombord på toget og nede hos spejderne, hvor juletræerne står med lidt sne på. De får solgt masser af varme drikke, æbleskiver og juletræer og da det sidste tog afgår, så står der kun en lille håndfuld usolgte træer tilbage. Sammenlagt har vi haft over 5200 rejsende på juleturene frem og tilbage mellem Hedehusgård St. og Rubjerg på de seks juletogsdage. Det er ny rekord og vi er glade for at så mange familier har fået vores juletur som en fast tradition. Så det er en rigtig fin julehistorie, for både HVB og De Gule Spejdere er frivillige foreninger, som er afhængige af disse indtægter og går det godt her, så går det godt for de mange projekter begge har.  Med ønsket om en glædelig jul og på gensyn i 2018!


Begge lokomotiver står og ryger om kap. Damperen vinder...

M25 krydser drejeskiven på sporenes jomfruelige sne.

I god tid før første afgang er motortoget næsten helt fyldt

Første fyldte tog er på vej ned ad rampen. Damptoget står klar

Dagens damppersonale: Carsten, Anders og Leif - Peter, der tager billedet

Fyldte tog begge veje - her ved krydsning på Brandhøj.

Anders er klar til afgang fra Rubjerg...

- det er Viggo også. Han stod for dagens billettering i roevognen.

Bruno har taget familien med på tur :-)

Smuk tur over Sletten

På de to sidste ture måtte M24 tage over, da Da7 havde fået et mindre problem.
Heldigvis var Jan klar til et par ture

Sidst på dagen var udvalget af juletræer svundet ind til en håndfuld. Hyggeligt så det stadig ud!