Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 18. marts 2017

Nyt fra maskinafdelingen 18/3-17

Carsten arbejdede videre på T 1, hvor han fik afrenset nogle bolte og malet en del forskellige dele, deriblandt akselkasserne. Han havde i løbet af ugen i øvrigt også fået samlet vendegearet færdigt.
Det skal jo gøres behageligt
Det færdigsamlede gear.

 I mens arbejde Bo og jeg videre på Vildmosen, hvor vi fik isoleret det sidste på kedlen og samlet beklædning helt og monteret den. Det blev fejret med en kop kaffe og en håndfuld pebernødder, inden de sidste dele fik en gang galvafroid, så kedelbeklædningen er klar til maling på mandag

Den nederste del af bagbeklædning er her under isolering.

Bo og Lars kæmper med at få den sidste inddækning tilpasset.


Det færdige arbejde - klar til maling!

torsdag den 16. marts 2017

Nyt fra Maskinafdelingen, onsdags-diesel-udgaven

En spændende dag kunne i går opleves på Hedehusgården, hvor indsatsen fra Onsdagsholdets arbejdet på Bur-Wain motoren skulle vise sit værd.

Vi havde hyggeligt besøg af 4 mand fra Dieselhouse, der udførte stor hjælp med især indjustering af de 3 renoverede brændstofpumper, hvor der tillige var udskiftet dyser.




Med dertil medbragt specialudstyr, værktøj og masser af godt humør, blev brændstofpumpernes indsprøjtning indjusteret med behørig præcision.

Efter alt nødvendigt var samlet og små-utætheder afhjulpet, kunne denne særdeles lækre lyd opleves:

En stor tak til diesel-drengene fra http://www.dieselhouse.dk/ for den store hjælp.

/
LLZ

Torsdagsbilledet #103


Et af klubbens lidt specielle enheder er M39.

Køretøjet kan klassificeres som en motorvogn og er bygget af Diema i 1971.


Billedet er fra starten af 80´erne hvor M 39 var i drift på Gram Teglværk. mvh Carsten

Bonus-info fra Materielfortegnelsen:
Vægt 4 tons, lasteevne 10 tons i hver af de to tipkasser på 5 m2
motoren er en 3 cyl. DEUTZ F3L912, luftkølet diesel på 47 hk.
Den er selvkørende - uden fører- vha. en særlig automatik, der stopper enheden udenfor aflæsningsstedet. Der er kun bygget 13 eksemplarer og der eksisterer højst 4 andre eksemplarer ude i Europa. Den kom til HVB i 1990, da denne næstsidste teglværksbane i Danmark lukkede.

onsdag den 15. marts 2017

Onsdagsbio: Amager bliver større

Hvor stor en rolle tipvogne og smalsporede lokomotiver spillede for 50 år siden eller mere er der heldigvis billeder, der husker os på - og enkelte film. En af dem er 'Amager bliver større' produceret for Ministeriet for Offentlige Arbejder i 1941. 

Læn dig tilbage i sofaen, skru op for lyden og tryk på 'afspil'. Nyd tipvognstogene som de ruller fremover skærmen. Afspil igen efter behov. God fornøjelse!



'Amager bliver større' blev instrueret af Mogens Skot-Hansen og produceret af Nordisk Film.

mandag den 13. marts 2017

Nyt fra maskinafdelingen #11-17 13/03:


T1 får maling både udvendigt og indvendigt!


T1 kom denne dag allerede retur fra en professionel omgang sandblæsning og grunding. Resultatet er blevet rigtig godt, så straks kunne Mogens og Carsten gå i gang med at give den første omgang maling. Jeg gik i gang med afrensning og grundmaling af gearkassen, som Carsten har fået samlet igen. Vi har jo en stram tidsplan med at få T1 køreklar til jubilæet den 20. maj.
Lige så travlt har motorholdet på M4; de brugte aftenen på at forberede forskellige småsager, så alt er klar til på onsdag. Her kommer Ib fra Diesel-house igen på besøg for at genmontere de renoverede pumper. Sidst på aftenen blev der udført en vellykket ”tørstart” for at tjekke startmotor og øvrig mekanik. Mon der bliver en rigtig startprøve på onsdag?! Hans fik pudset og lakeret sæde og ryglæn til M4. På træværkstedet fik Niels opsat kragarmsreolen og fyldt plankerne til melisvognsprojektet derpå. Endnu et skridt videre med 9 fremmødte, flittige medlemmer.
Løs maling afrenses af gearet

De dele, der snart dækkes af tandhjul, skal males inden...



Det flotte resultat!



Manifold og andet gennemgås inden Ib kommer på besøg
Se, den motor kører allerede.... 


Noget af Onsdagsholdets arbejde.

søndag den 12. marts 2017

Nyt fra Bafd 11-03-2017

Lørdag bød på fantastisk forårsvejr, så en større styrke var mødt frem til dagens arbejde i baneafdelingen. Dagens arbejde bestod i sporjustering på Brandhøj, hvor vi tidligere på året har udvekslet sveller.

På vejen til Brandhøj fik vi opsat årets sommerkøreplaner, så folk der allerede nu bevæger sig rundt i Hedeland kan se, at HVB selvfølgelig kører igen til maj.

På Brandhøj blev stoppemaskinen fundet frem af vinterhiet og kontrolleret for olie og brændstof samt vand i karburatoren. En tiltrængt reparation af kædetrækket til fremdrift af maskinen blev også gennemført inden vi konstaterede, at den trods lang tids stilstand let kunne starte. I mellemtiden læssede Lars og Finn gamle sveller på deplorider.

Vi fik understoppet og fejet sporet og fik tilpasset tvangsskinnerne inden solen atter var på vej ned over Hedeland og vi vendte hjemad.

Steffen


Stoppemaskinen får et eftersyn inden opstart 

Gamle sveller læsses

Stoppemaskinen arbejder sig gennem overkørslen
Sporet løftes med donkrafte inden passage af  stoppemaskinen

Jørgen, Finn og Lars retter sporet til

Lars varmer skinnehovedet, hvorefter Kenneth bøjer det til siden.