 |
Deplorider med sveller trækkes frem til dagens store indsats. Sneen vælter ned... |
Der
var allerede lovet sne fra morgenstunden, men det var åbenbart ikke nået til
Hedeland endnu, da vi mødtes på Gården. Som altid er der mange forskellige
opgaver, der skal løses. Steen havde en god opgave med at opsætte nye A3-rammer
til brug for PR-plakater. De skal afløse de grimme hæfteklamme-ophængninger. Rasmus
gjorde kædesaven klar og kørte med bil til Brandhøj, mens M12 med Peter ved
roret trak af afsted med banevognen og satte den klar ved udkørselssporet. Dernæst
kørte Claus og Claus M30 og Storebæltsvognen ned til enden af udtrækssporet.
Her skulle de sporskiftebukke, der tidligere har ligget på Brandhøj læsses af for afrensning og placering på paller.

Børge og jeg hoppede ombord på banetoget og kørte afsted – og så begyndte
det stille at sne… Ude ved Brandhøj var første opgave at adskille et par
sporskiftedele, der skal anvendes til det nye skifte ind til sidesporet. En
vinkelsliber kom i brug. Rasmus var allerede i gang med at slæbe træknuder til
bunke. En større plan for oprydning i skinnestakkene er på programmet.
 |
Sporskiftedele ved placeringen for den "genskabte" sportilslutning |
Nu kom
M30 og gravemaskinen og banetoget måtte lige trække til siden. Dagens store
opgave var at bore huller i alle 114 sveller til udskiftningen syd for Sølund –
med tre forskellige mål. Stakken
blev trukket frem og Claus fik det øverste læs taget af og så gik Børge og jeg
i gang med at opmærke, mens Peter og Claus borede hullerne. Steffen havde
forskellige forberedelser, men kom forbi fra tid til anden og gav en hånd med.
 |
Målet på svelleskabelonen skulle lige ændres undervejs |
 |
Der skulle ryddes meget sne i løbet af dagens indsats |
 |
De sidste sveller mærkes og bores |
Der
kom pænt meget sne undervejs, så kosten var nødvendig for at kunne se, hvor mærkerne var
sat. Det var ret hyggeligt og heldigvis vindstille og stemningsfuldt. Vi fik da også siddet lidt inde i varmen og spist frokosten i ro og mag, mens det fortsat sneede.
Da
alle sveller var boret, stakkene fordelt og mærket op, så skulle
slagleklipperen og roterkost ud af mørket og hjem på Gården til eftersyn og
forbedringer. Det krævede lidt rangering og læsning af en
normalsporsdeploride, der skal hjem for ombygning, men til sidst var vi klar
til hjemturen. M12 med banevogn var kørt i forvejen, så kaffen kunne være klar
ved vores ankomst. Her blev der også rangeret lidt rundt og så blev kaffen
serveret. Tak for en hyggelig dag på banen /Leif
 |
Kosten kommer ombord |
 |
Sådan en nyjusteret sporvifte er sørme flot i snevejr! |
 |
Vel hjemme, så skal slagleklipperen en tur på eftersynsgraven |
 |
Bygningsafdelingen har også været flittig og der er nu både side- og endevæg |