Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 3. februar 2025

Nyt fra maskinafdelingen #05-25 03/02:

Vi manglede lige et godt foto af arbejdet med B3, men hermed klaret

 Vi startede som altid med kaffen, hvor aftenens opgaver også bliver planlagt. John og Carsten fortsatte denne aften med at opmåle og bore bremseklodserne til M24. Af uvisse årsager var hulstørrelsen til for- og bagklodser forskellige. Heldigvis var det opdaget inden boret blev sat i og sidst på aftenen var alle bremseklodser klar til at blive monteret. Gert og Brian fortsatte med at afmontere sandkasser på M24 for at checke om der er fri gennemgang, men også på den næste har der dannet sig belægninger, som skal afrenses. Jan S. og jeg gik i gang med afrensning af steder med rust på T1, så de kan blive grundet og malet – mens vi afventer en ny køler (renoveret). Det gik nok lidt stærkt op til 40 års jubilæet, hvor T1 skulle trække indvielsestoget med honeratiores ombord. T1 blev dengang nærmest først klar om morgenen, hvor jubilæet blev afholdt… Vi fik også taget lidt fotos med B3 som model. De skal anvendes til en statusberetning. Udenfor gik Niels og Hugo for at planlægge de næste faser af værkstedsudvidelsen. Bl.a. skal det råstøbte betongulv have en grundig afslibning, før der kan lægges en jævnt dæklag. Det sker nok på lørdag. Det skulle også overvejes hvor og hvordan et hævearbejdsbord kan anbringes i den nye tilbygning. Vi var ni mand på Gården denne aften, hvor det går mod lysere tider… /Leif

Det er godt at have en boremaskine i rette størrelse til denne type opgaver...

Så ligger klodserne klar til montage på den snart sandkasseløse M24

Afrensning af en del rustne steder, som trænger til frisk maling






søndag den 2. februar 2025

Nyt fra Bafd. 01-02-2025

 På en lidt råkold lørdag var 4 mand, Kenneth, Claus B, Børge og Peter mødt frem for at fortsætte arbejdet – desværre ikke med oprydningen på Brandhøj, men med en anden opgave.

Udendørsarbejde på en ualmindelig grå og trist lørdag, hvor Kenneth knokler for at holde varmen.

Det nye sikkerhedsreglement for HVB er netop tilgået aktive medlemmer med sikkerhedsuddannelse. I forlængelse af det opdaterede reglement skal der opsættes nye mærker ved de overkørsler, hvor der efter mørkets frembrud skal afgives lydsignalet ”Giv agt”.

Til disse mærker skal der bruges skinner af en vis størrelse, så de blev fundet frem på Brandhøj og skåret af på (cirka) mål.

Det nye mærke 12.5 som det præsenterer sig i den nye SR for HVB.

Der saves løs på Brandhøj – i forgrunden ses det ryddede areal, hvor det er planen at reetablere sporskifte 137 og sideflytte spor 40, så det atter kan tilgås fra spor 1 fra nord.

Vi kørte retur til Hedehusgården og spiste en hurtig frokost, hvorefter skinnestykkerne skulle afrenses.

Vi fandt nogle træbukke og fik etableret en arbejdsplads i det fri. Enkelte skinner havde set bedre dage, men de skal jo heller ikke bære noget. Kenneth var primusmotor på projektet, og efter et par timers arbejde og en roterende stålbørste fattigere kom vi i mål.

Det færdige resultat – alle skinner er afrenset, så de kan males ved lejlighed.

Af hensyn til VHS 'Valsemærkehistorisk Selskab' kommer der et valsemærke fra 1886. Skinnen bar præg af mange års opbevaring i det fri og liggende på jorden. Heldigvis er dette ikke standarden for skinneopbevaring på HVB. Note fra et af de stiftende medlemmer af VHS: HVB har skinner i 17,5 kg/m profil fra valseværket Blaenavon Steel fra samme år i spor 1 ved siden af værkstedsremisen. Se bloggen tilbage fra 2016 for en lille historie om stålværket.

Nu udestår kun maling af skinnerne, hvilket er en opgave for ”pensionist - version 2”, når vi lige får en grad eller fem mere i luften.

Vi pakkede sammen og forlod gården ved firetiden og er klar til nye opgaver næste lørdag.

Bogierne på den nye fladvogn RF 479 havde fået en omgang sort. Foto: Søren H.

Peter H