Let vind og solskin sagde vejrudsigten. Det kom til at passe. En god ting for både banearbejdere, særtogsgæster og alle cyklende, ridende og gående, der var i Hedeland denne lørdag. Arbejdet på Hedehusgården fortsatte og der var aktive nok til at arbejde i tre hold hele dagen igennem.
|
M 25 forlader spor 3 på Hedehusgården, mens der graves sporkasse til spor 2. |
Der var gang i den fra morgenstunden: Kenneth, Peter H og Claus B var allerede i fuld sving, da Claus N, Steffen, Lars og Klavs indfandt sig på arbejdspladsen. Også Niels og Per var allerede i gang med at forberede indstøbning af hegnsstolper. Senere indfandt også Rasmus og Benjamin sig. Sammen med holdet i maskinafdelingen, togpersonalet og trafikafdelingens klargøringsarbejder i billetsalget blev det til et anseeligt antal medlemmer, der i dagens løb var i sving på Hedehusgård. Man kan godt mærke, at kørselssæsonen nærmer sig!
|
De prøveopsatte skinnestykker er taget op af hullerne, så de borede huller kan justeres og renses. I spor 3 rangerer særtoget på plads. |
Fyldet i den første halvdel af den nye perron blev grundigt komprimeret, mens sporkassen til spor 2's tilslutning til skifte 106 blev udgravet. De resterende sveller i spor 2 blev udlagt og de sidste længder 17,5 kg/m skinner lagt på plads og lasket. Det krævede nogen justering inden laskerne kom på plads, for der var lidt ujævn afstand mellem laskehullerne. Om det er noget, der er forårsaget fra gammel tid hos Østbanen (hvor skinnerne, valset af Krupp i 1878, kommer fra) eller om det er ulykker vi selv står bag i nyere tid, vides ikke. Nu passer det hele dog sammen! Samtidigt arbejdede et hold med at fjerne skinnerne fra det optagne spor 0 fra deres midlertidige placering midt i den nye perron. Nu er bunken flyttet og perronopfyldningen kan komme videre.
Da vi endnu ikke har omløbsmulighed på Hedehusgård som følge af ombygningsarbejderne, blev der foretaget en del rangerarbejde i forbindelse med modtagelsen af det returnerede særtog. Men så var det også tid til frokost!
|
Kenneth foretager de sidste justeringer med håndskovl, inden nye sveller lægges klar. |
|
Selvom vi har maskiner til mange opgaver, er der stadig dejlige, fysiske udfordringer i baneafdelingen. En 17,5 kg/m skinne bæres på plads af Steffen, Claus N, Rasmus og Lars. Foto: Benjamin Sayoc. |
|
Laseren sørgede for at hegnsholdet kunne sætte stolperne i den rigtige højde. Claus N er på vej med en spand med spigr. Foto: Benjamin Sayoc. |
Efter frokostpausen kom der gang i samling af de godt 20 m spor vi havde lagt til rette før frokost, ligesom et hold gravede ud til den lille støttemur, der skal placeres omkring indgangen til billetsalget. Arbejdet med opretning af hegnsstolper fortsatte også, men vi var folk nok til at et tog kunne afgå til Brandhøj for at lede efter flere 17,5 kg skinner til den sidste stump af spor 2.
I løbet af formiddagen havde vi ballasteret skifte 106, og selvom flere fra arbejdsholdene efterhånden sagde 'hej og på gensyn', justerede andre skiftet i højderetning med donkrafte og fik hele skiftet understoppet. Da vores stoppemaskine ikke kan stoppe sporskifter, udførtes arbejdet på gammeldags facon med trykluftdrevne hamre. Herefter pakkede vi grejet sammen og opdagede, at vi helt havde glemt at holde kaffepause. Klokken var blevet 17 og så er det altså for sent til kaffe! Holdet fra Brandhøj dukkede endeligt op. De havde måtte grave dybt i vores omfangsrige skinnelager for at finde egnede 17,5 kg skinner. Herefter blev der ryddet op på arbejdspladsen, og vores afspærringer genetableret.
|
Claus B og Lars graver ud til støttemur langs billetsalget. Der er ikke plads til de store armbevægelser! |
|
Steffen spigrer i spor 2. |
|
Claus B og Kenneth justerer skifte 106. |
|
Kenneth understopper. Claus N er klar til at supplere med ekstra ballast. |
Vi planlægger mindre indsatser igennem ugen. Mandag afgår der 15.30 arbejdstog fra Hedehusgård til Brandhøj for afhentning af de sidste skinner til spor 2. Onsdag gennemføres indstøbning af hegnsstolper, ligesom vi udfører opfyldning af perron og ballastering en dag eller to i løbet af ugen.
|
Skinner til spor 2 aflæsses på perronen ved spor 3. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.