Kort før kl. 13.00 dukkede sættevognsbil med HVB's nye Mallet-lokomotiv op på Hedehusgården. Få minutter før planmæssig ankomst, men så kunne personalet lige nå at påbegynde fjernelse af transportsikringerne. Kvart over et dukkede mobilkranen op og kunne sammen med os begynde at planlægge løftet.
 |
| Velkommen til HVB, Danmark! |
Da 7 var fyret op for afprøvning inden julekørslen og mens løftet blev forberedt, kørte Da 7 ind i spor 3 for at være klar til at trække det nyankomne lokomotiv på plads. Løftet foregik fra spor 1 og 2 og Mallet-maskinen satte sine hjul på HVB for første gang i overkørslen i spor 2. Skorsten, førerhusoverdel, sandkasse og puffere lå som enkeltdele på lastbilen og førerhusets overdel blev løftet på plads af kranen, mens de øvrige dele foreløbig forbliver løsdele.
 |
| Transportsikringerne fjernes. To mand havde gennemført transporten fra Storbritannien. |
 |
| En af kranmændene skulle lige nyde lokomotivet fra førerpladsen! |
 |
| Andre kunne også fanges i et øjebliks begejstring! |
 |
| 'Der løøøftes!'. Lokomotivet løftede sig fint fra lastbilen med kranen placeret solidt i spor 1 og 2. |
Onsdagsholdet var naturligvis til stede og assisterede ved løftet, og et udvalg af andre medlemmer og nysgerrige lokale kunne iagttage en løfteoperation, der forløb roligt og professionelt med stor kompetence fra både kran- og lastbilbesætning.
Mellem lokomotivets ramme og forreste maskinbogie var der placeret et solidt træstykke for at skåne fastgørelsen mellem de to dele af lokomotivet. Træstykket havde kilet sig godt fast, og det krævede en del hårdt arbejde at få det fjernet. Men endelig lykkedes det, og træstykket forsvandt straks i fyret på Da 7. Lokomotivet var ved læsningen i Storbritannien blevet bugseret et kort stykke på egne hjul og ved ankomsten blev der smurt en del lejer og med træstumpen fjernet, blev det efterhånden lettere for Da 7 at trække rundt med sin nye legekammerat.
 |
| Så er det lige før hjulene rører HVB's spor for første gang. Da 7 holder klar i spor 3. |
 |
| Kæderne fjernes, så lokomotivet kan trækkes væk fra overkørslen. |
 |
| Førerhuset løftes på plads. |
 |
| Det var en overskyet dag og de afsluttende arbejder blev foretaget i støvregn. |
Til slut pakkede både lastbil- og kranmandskab deres grej sammen og kørte væk. Vi bugserede maskinen ind i værkstedet. Vi skal have rengjort og konserveret lokomotivet, inden det skal ind i opbevaringshallen på Brandhøj Station. Til slut blev spor 1 og 2 gennemgået for korrekt beliggenhed. Alt blev fundet i orden, og vi er klar til de første juletog på lørdag!
 |
| Mallet-maskinen er trukket hen foran museumshallen, inden det skal rangeres til værkstedet. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.