Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

onsdag den 13. april 2022

Nyt fra Bafd. 13-04-2022

Med henblik på at forberede lørdagens arbejde med spor 2 på Hedehusgård havde et mindre arbejdshold planlagt arbejdsdag onsdag inden påske. Det skulle vise sig, at holdet blev en del større end først antaget. Vejret var køligt, men fint til udendørsarbejde og holdet fik udrettet en del ting, der gør det lettere for lørdagsholdet at komme i gang.

Spor 1 blev taget i brug som arbejdsspor. Her er Steen og Rasmus ved at rense sporrillen, så arbejdstoget kan rulle ubesværet igennem.

Efter lørdagens indsats var vores Salta 1602 blevet lidt træt i styringen og mandag så nogle teknisk kyndige maskinfolk på sagerne. Det betød, at vi igen kunne bruge maskinen og flytte de sidste større ujævnheder hvor spor 2 skal ligge. Steen og Peter fik efterfyldt hydraulikolie på maskinen, men der opstod igen bøvl med styringen, da maskinen skulle parkeres, så vi må tilkalde eksterne eksperter. Heldigvis blev arbejdet færdigt og lørdag bør det således være noget lettere at planere arealet med vores lille Takeuchi TB125. Imens Peter H arbjdede med den store maskine, fik Kenneth sammen med Claus N og Niels gang i opsamling af gamle perronforkanter og fundamenter. Der ankom forstærkning i form af Rasmus og Henning og derfor kunne Claus hellige sig lidt justering af nogle skæve spigr, ligesom en sidejustering af den sidst anlagte del af spor 1 kunne gennemføres.

Efter frokost frilagdes skinnerne i overkørslen, der efterhåndet er tørret godt op og komprimeret af et par ugers trafik. Sporet blev understoppet straks ved anlægget, så arbejdstoget kunne som første tog gnidningsfrit rulle igennem og påbegynde opsamling af udskiftede sveller. Det blev til flere ture mellem spor 1 og 20 og stationsområdet bliver noget lettere at arbejde i lørdag, når der ikke ligger gamle sveller og roder. Svelleopsamlingen blev kun afbrudt af en kort kaffepause.

De sidste større ujævnheder, hvor spor 2 skal placeres, ender som fyld i perronen.

De gamle perrondele er stakket langs spor 4. Det er kun en mellemdeponering. Efter sortering skal de brugbare dele på lager på Brandhøj og de frasorterede bortskaffes. Niels, Henning og Kenneth fik hurtigt en ret effektiv proces op at køre. 

De gamle sveller fra spor 1 og 2 samles sammen. Det gør det noget lettere at komme videre med næste etape af arbejdet.

De gamle sveller læsses på deplorider i spor 20. Her kan de stå og tørre, inden de hentes til deponering.

Der arbejdes igen på Hedehusgård lørdag, hvor vi håber på god fremdrift i spor 2. Desuden skal vi have et tog til Brandhøj for at hente materialer til det videre arbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.