Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

onsdag den 1. juni 2011

Rapport fra Onsdagsholdet 1/6-11

Her er en lille rapport fra onsdagsholdet:

I dag onsdag den 1. juni har Per netop færdiggjort ledningsnettet på D13. Et flot stykke arbejde, med små finesser, så som automatisk slutlys,”fordhorn”,skjult ledning til bagrudevisker og olietryksalarm. Dagen blev afsluttet med kontrol af systemerne.

Efter noget arbejde med udluftning af motoren og ved hjælp af batteriboosteren, kom motoren i gang. Startesystemet virkede, ladesystemet
fungerede, lygter og horn virkede, alarm for olietryk virkede, og der mangler nu kun montage af vinduesviskere, før el-systemet er færdigt.

Jan og Bjarne bistod med opgaver i forbindelse med afprøvningen. Svend og Jørgen knoklede på træværkstedet med færdigreparationer på dørene ,

Bjarne arbejdede med montering af vindue i bagdør Derudover kan vi se en ende på fremstilling af lister og montage af ruderne. Der mangler endnu montage af trin, døre , udstødsrør, opsætning af sæder,ekstra lakering o.s.v. men da det meste er forberedt, er det efterhånden til at se en ende på restaureringen og omsporingen.

Bjarne

mandag den 30. maj 2011

Nyt fra maskinafdelingen #21-11 30/05:

Jan og Per fortsatte på D13 med at trække kabler og forbinde dem bag på instrumentpanelet, samt få de sidste lister på plads. Carsten er ved at tilpasse en ny fjederplade ved at fræse en plade fra en normalsporsfjeder ned til rette mål. Efter at Lars har færdiggjort hjulsættene fra M24, så er det atter tid at fortsætte med at fremstille lejn til Da7, så gangtøjet snart kan blive genmonteret.
På fladvognen fik JC og jeg afrenset og grundmalet skråfladerne på dækket. Nu skal den have sidste gang hele vejen rundt. 6 mand udførte arbejdet denne aften.





Der er ikke mange fotos fra aftenen, men så fandt jeg endnu et link med fotos fra DJK-dagen 2009…. http://www.tog-billeder.dk/dk_veteranbaner_hedeland.htm

/Leif

fredag den 27. maj 2011

Om: Fladvogn set i England

Har man set magen til før? Kenneth P. har fundet dette foto på nettet;
http://www.whrsoc.org.uk/Projects/Wellwagon.html Det ligner lidt noget vi har set før, ret flot... Bemærk også den smarte slagleklipper, der er monteret på maskinen.
Billedet er tyvstjålet fra en engelsk side, fra en debat om man ikke snart bygger en sådan lignende vogn, billedet er fra en anden, for mig pt. ukendt bane; måske er det denne...
    http://lynton-rail.co.uk/railway/rolling-stock/works 
Der  er bare ikke et foto på hjemmesiden med vognen, kun maskinen.

(i øvrigt en tæske-lækker Takeuchi 38FR zero swing-tail med mulighed for sideforskudt gravning via 45* radial drejbar kongestol) /LLZ

mandag den 23. maj 2011

Nyt fra maskinafdelingen #20-11 23/05:

D13 Sidste forrude monteres

Onsdagsholdet har fået arbejdet flittigt på D13; lærredstaget er nu malet 3 gange, men suger stadig. Bænkene er snart monteret, messinghåndtagene ved dørene er sat på og listerne rundt alle vinduer er ved at finde deres gamle plads. Bjarne og Jan fortsatte med dette og fik de sidste to forruder sat i. Der er mange messingkærvskruer, der skal håndskrues i! Jan fik også tilpasset lidt smålister på træværkstedet.

 Carsten arbejdede videre med M24 fjederreparationen og fik desuden rokeret den defekte bogie ud af værkstedet; der står nu to halvgode der skal blive til en; hvilket Kenneth er i gang med. Sven Erik og jeg fortsatte med at afrense og male fladvognen og er nu hele vejen rundt 1. gang.




                                                       lidt "før og efter" fra fladvognen


Lars havde været i gang længe denne dag, men kunne så også sidst på aftenen afslutte opgaven med afdrejning af det sidste hjulsæt fra M24 og kontrollere at de samlet overholder tolerancen indenfor fem hundrededele. Det er godt gået!

Vi var 8 aktive på værkstederne denne aften.

Sidste spån!
Den stolte drejer ved de færdigafdrejde hjulsæt

lørdag den 21. maj 2011

Mafd & Bafd-nyt, 21/5

Lørdagen stod en del i oprydningens tegn.
Der begyndtes med hentning af paller og rammer på Brandhøj, mens græsset ved vognhal blev slået.
(Et spærbart differentiale på havetraktor var vist iflg. fører ønskeligt;-)














En hurtig stabling på pallereol af såvel S-togsvinduer, hejse og rammer udførtes, via menneske-kæde-metoden.

Arealet udfor B3 fremstår således nu ryddet og fuldt tilgængeligt, og herved skabtes tilgængelighed for at gaffeltrucken kunne transporteres ud af vognhallen.

Efterfølgende udførtes prøvegravning for placering af nye HEB-stålprofiler mhp. udførsel af forhøjet og forstærket kulgård.
En noget "rodet affære" - grundet de mange rødder omkring træet, men det ser pga. et rod-mellemrum, ud til at kunne lade sige gøre at opnå en acceptabel dybde.

Jan og Jørgen arbejdede videre med D13, - bl.a. blev den 2' bænk tilpasset på benlængde.

I alt 7 mand rundede gården denne dag.

/
LLZ

mandag den 16. maj 2011

Nyt fra maskinafdelingen #19-11 16/05:


Da oprangering til No3 er en vogn mindre end til Da7 og et par slidte hjulsæt trækker en roevogn ud af planen, så bød denne aften også på en del rangering og kørsel ud med vogne til Brh. Det stod Kenneth P., Carsten og et par ivrige knejte for. Carsten og Kenneth havde inden da gennemført en større rokade af bogier mellem roevognene, herunder udboring til en større tap. Sven Erik og jeg fik slebet og malet videre på Storebæltsvognen med hjælp fra Jens Christian. På D13 arbejdede Jan med justering og opretning af bremser og Per Børge er ved at tilpasse instrumentpanelet. Vi var 8 på værkstederne denne aften.



tirsdag den 10. maj 2011

Links om Franske feltbaner



Så har claus Nielsen igen fundet interessante sites på nettet:

Se fotos, film og PDF fra de franske feltbaner under 1. Verdenskrig.

http://www.ecpad.fr/tag/thema-train


Iøvrigt er der kommet en film om tunnelkampene fra samme krig. Den er australsk og fra 2010. Den hedder 'Beneath Hill 60' og hører ikke til de bedste film jeg har set. Den kan evt lejes i Blockbuster.

http://www.imdb.com/title/tt1418646/


Trailer på:
http://www.youtube.com/watch?v=uYOpCJCl5L4


Mvh  Claus

mandag den 9. maj 2011

Nyt fra maskinafdelingen #18-11 09/05:

Denne aften bød på en del rangering af både vogne og lokomotiver, så driftsmateriellet står klar og i rette rækkefølge til på søndag! Mon ikke osse togene ser frem til 1. køredag? Carsten, Mogens og Sven Erik stod for dette. Imens afrensede Big Ras og jeg Storebæltsvognen for rust på den ene side og fik den grundet. Per Børge kæmpede ene mand med at få kantlisten der holder lærredstaget på D13 monteret.7 mand i klubben denne dejlige solbeskinnede aften.


mandag den 2. maj 2011

Nyt fra maskinafdelingen #17-11 02/05:



Lars er nu ved ar runde det sidste af hjulene med flanger. Så skal det flangeløse hjulsæt have en afdrejning. Det bliver formodentlig lidt lettere… Kenneth P har været i gang med vogneftersyn. Dette afstedkom som vanligt en del rangering, men også afhentning af vogne ude fra hallen på Brh.

De fleste vogne er nu efterset og klar til driften. Per Børge arbejdede på kablingen i D13. Jens og jeg fik afrenset M24 ved lejeportene og de sidste to fjedre. Carsten fik den defekte fjeder adskilt, så det knækkede blad kan blive skiftet. Vi var 6 energiske fremmødte denne aften.

søndag den 1. maj 2011

Bygningsdag d. 30-4-201

Kære alle




I lørdags afholdt vi den årlige bygningsdag, hvor vi traditionen tro havde solskinsvejr hele dagen. Arrangementet startede med indtagelse af Christians hjemmebagte boller, og senere på den kulinariske front, smørrebrød og hjemmebagt kage til kaffen. Ind imellem fik de fremmødte 18 personer så udrettet en masse. Med risiko for at glemme noget blev der:
- malet træværk på den lille remise
- ophængt reklameskilte på vognhallen og værkstedremisen

- ryddet op, planeret og slået græs ved vognhallen

- rettet port låsebeslag og smurt porthængsler på vognhallen

- ryddet op i vognhallen

- repareret tag på vognhallen

- afvasket bænke

- savet store mængder brænde

- lavet stakit ved ”slyngel-krogen ”

- ryddet krat og buske ved værkstedsremisen

- ryddet op i kulgården

- renset tagrender

- afvasket nordgavl på værksted


Samtidig blev årets første særtog afviklet.

Der er dog stadigvæk en del opgaver vedr. bygningerne, som kan løses, hvis man har en dag til rådighed og skal have den til at gå med et eller andet. Der hænger et opslag ved Damp-af med disse opgaver som bl.a. omfatter færdigmaling af den lille remise og maling af brændstofdepotet.


Hilsen Steffen

fredag den 29. april 2011

HUSK AT der er Bygningsdag den 30. april!

Billeder fra bygningsdagen 2010.

Husk tilmelding til bygningsdagen lørdag d. 30. april 2011, hvis du kan deltage. Bestilling på morgenbrød, hjemmebagte boller fra Christian, afleveres onsdag, så det er sidste chance nu.


Vejret tegner godt og følgende er tilmeldt allerede: CN, LLZ, FZ, Jørgen Rosten, Erik, HHN, SH, CSW, CAN, KHA, CLH, JP, SL

Mange hilsner
Steffen

torsdag den 28. april 2011

Friske film: Ffestiniog Railway & Welsh Highland Railway April 2011

Kenneth P har lige fundet friske film på youtube. Se selv og kom i forårshumør.

Så glæder man sig til at vi selv kommer på banen igen!


http://www.youtube.com/watch?v=VWS8eBIwRGo&feature=player_embedded#at=65

http://www.youtube.com/watch?v=1v7V7PdvINs&NR=1

mandag den 25. april 2011

Nyt fra maskinafdelingen #16-11 25/04:

  
Der arbejdes også på værkstederne 2. påskedag og flere mødte tidligt frem på denne solbeskinnede dag. Kenneth A, Carsten og Lars fik med Saltaen lastet Panums store trailer med de gamle, udtjente maskiner fra træværkstedet, som del af en oprydningsplan.

Kenneth P. har indkøbt en brugt Honda-motor til sin700mm trolje og undersøgte, hvordan en renovering kan ske. Bagefter gav han rådgivning til Lars, der således flot fik afdrejet flangen på det 3. hjul.

Kenneth A arbejdede på et stativ til minigraverens ekstraskovle. Det skal fast placeres på transportvognen.

Carsten, Jan og jeg arbejdede på M24: Jan afrensede generatoren for kulstøv og fik løsnet det ene kul, der havde sat sig fast. Carsten fik gennemgået stropperne, der flere steder er slidt og skal pålægssvejses. Jeg skrabede 40 års olie og skidt af rundt om akselportene, så det bliver et mere fornuftigt arbejdsområde. 7 mand arbejde intenst denne aften.

Carsten har desuden foretaget en meget grundig oprydning i Damp A og tilstødende lokaler, så hold dem fortsat i samme, flotte stand!


Redakteuren med ferieskæg efter endt afrensningsopgave under M24

mandag den 18. april 2011

Nyt fra maskinafdelingen #15-11 18/04:




På dagholdet fik Bo og Lars drejet 2. hjul fra M24 og begyndt på det 3.die. Kenneth og Lars forsatte hele aftenen med Kenneth i rollen som rådgivende konsulent til de komplicerede beregninger, der skal til for at dreje den perfekte runding af flangen. Sven Erik fik malet trædebøjlerne sort, så de kan blive monteret i forbindelse med det snarlige vogneftersyn. Jeg fik, sammen med Pelle, afrenset og malet de sidste tre sæt lejekasser Olsen-sort. 9 medlemmer m.fl. kom forbi Værkstedet denne dag.




onsdag den 13. april 2011

Om: Sporslip og hjulafdrejning

Claus Nielsen har fremsendt disse fantastiske fotos, der viser hvordan det kan gå, når en lokofører virkelig gi´r den gas:
Har vedhæftet tre fotos af et svært beskadiget sporstykke. Om det virkeligt kan lade sig gøre at beskadige en skinne på den måde ved jeg ikke. Det er i hvert fald første gang at jeg har set det dokumenteret. Jeg har set efter i min gamle 'Bulletin of the International Railway Congress Association' 1925, bind 2, der har en lang artikel om skinnebrud, udplatning, skinnevandring og andre sporskader. Intet der bare lignede. Nåh, til billederne, der efter sporet af dømme er fra USA. Jeg har fået billederne fra en bekendt i Argentina, men uden oplysninger om hvorfra billederne stammer.

Mvh Claus

Så får de nok brug for en god hjulafdrejer: Lars har sendt et foto fra dagens arbejde med dette flotte foto:
Pudsigt at billedet blev i siluet. Tog nétop flangeProfilbilledet hér, for at illustrere worlédes Kenneth's udregninger bare fungerer hélt perfekt ind flanger ved hjulafdrejning:-)

Sés mandag
Mvh Lars

 




mandag den 11. april 2011

Nyt fra maskinafdelingen #14-11 11/04:

Flangeafdrejning

  

På dagholdet fik Bo og Lars arbejdet videre på renoveringen af gangtøjet på Da7, samt beregnet og afdrejet flangerundingen på hjul 1 fra M24. Det skal foregå i en gennemtænkt arbejdsgaang for at undgå for mange omstillinger af drejebænken.
Sven Erik fik sandblæst og grundmalet de sidste trædebøjler og jeg fik slutafrenset og malet lejekasserne fra M24 med Olsen-sort. Jens Christian (JC), der kom forbi værkstedet for første gang på en mandag, havde forinden samlet lejekasserne, så malingen ikke kom de forkerte steder. Derefter fik JC opgaven med at afrense fjedrene under supervision af BigRas.

Jan og Per Børge arbejdede videre på D13 med bla. kabeltræk og kantlister. Der er nu lagt lærred på taget, som dog stadig kræver lidt tilpasning. 10 medlemmer på Gården denne dag.

 
 
 
 
Lærred på før tilpasning og listepåsætning

lørdag den 9. april 2011

Nyt fra BAFD 9-4-2011

Lørdagen blev brugt på sporvedligeholdelse flere forskellige steder mellem Hedehusgården og Brandhøj, samt yderligere lidt arbejde i forbindelse med vognhallen.

Understopning ved Sølund

Første arbejdsopgave bestod i opretning af skinnestød ved foden af den rampe, der går fra Hedehusgården og ned i grusgraven. Stoppemaskinen blev flittigt brugt samtidig med at alle laskebolte i kurven blev spændt efter. Et forsøg på at bukke skinnestødene lidt med den nye skinnebukker faldt egentlig meget godt ud, men afslørede at selve skinnebukkeren også utilsigtet blev bukket lidt. En mindre forstærkning vil nok afhjælpe dette.   
                                                                 
                                                                                         Bafd - på rette spor, nu uden kurveknæk


Bafd - kaffepause i høj sol
Vi kørte til Sølund, hvor den kraftige blæst havde påvirket et af overkørselsskiltene så meget, at selve standeren bestående af en gammel skinne, var knækket et kort stykke nede i jorden. Skiltet blev rejst op igen, om end nu i en noget lavere udgave. En mindre sporjustering blev også udført samme sted sammen med beskæring af diverse træer og buske.
     
       Sporet samles i den sidste   eftermiddagssol

Næste arbejdsområde var mellem knallertvejen og Stenager, hvor vi også justerede sporet to steder. Herefter gik turen til Brandhøj og vognhalsbyggeriet. Vi fik klargjort og lagt den næste sporramme inde i hallen samtidig med at de to sidste sporskifter blev fundet frem. Kaffen blev indtaget i portåbningen i vognhallen, da det trods høj sol var noget blæsende.
Lars har leveret nogle af dagens billeder.


Næste lørdag starter vi på svelleudskiftning diverse steder mellem Hedehusgaarden og Rubjerg.

Husk at tilmelde dig bygningsdagen d. 30-4. Vi starter med morgenmad kl 9, og derefter går det løs med de opgaver, som er vist i vedhæftede program. Tilmelding samt tilsagn om kage, trailer mv. foregår til mig pr mail eller telefon angivet nederst i programmet for dagen.

Mange hilsner Steffen


Kommende sporvifte
Næste vognhalsporskifte findes frem