Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 1. marts 2025

Nyt fra Baneafdelingen 01. marts 2025

 Endelig forår.

På årets første forårsdag skulle der igen udskiftes sveller mellem Sølund station og Knallertvejen. Kenneth, Børge, Claus B., Steffen, Niels og Peter var klar til afgang kl. 9.45 mens Søren blev tilbage og lavede lidt restarbejder i vognhallen. 

Forår er nok så meget sagt, da temperaturen næppe kom over 5 grader.

Arbejdet var gjort betydelig nemmere denne lørdag, da vi ikke først skulle til at trække spiger op, så vel ankommet til Sølund gik vi straks i gang med opgaven. Steffen gik turen til Brandhøj, hvor M12 og kompressorvognen blev afhentet, alt i mens vi andre lige holdt en kort briefing om opgaven.

God planlægning er det halve arbejde - siges der.....

Hurtigt fik vi løftet skinnerne fri, så gravemaskinen kunne udskifte de gamle sveller med nye. Det er en opgave vi har prøvet mange gange før, da vi sammenlagt nok har udskiftet et par tusinde sveller gennem årene. Derfor skrider arbejdet også hurtigt frem uden alt for meget snak, da de fleste ved, hvad de skal gøre.

Børge løfter skinnen, så underlægspladerne kan trækkes fri.

Skinnerne er klodset op og de gamle sveller kan trækkes fri.
Claus B. i minigraveren, Kenneth klar til at fjerne "jordiske rester" mens Niels og Børge er godt i gang med at montere underlægsplader og slå spiger i de nye sveller.

Solen kiggede frem enkelte gange, selv om det ikke var et problem at holde varmen.

Spormålene sørger for, at sporvidden er korrekt.

Fuld aktivitet over hele linjen.

Til frokost havde vi samlet de første fem rammer og manglede nu kun tre rammer mere, før end projektet var fuldført. Nuvel, der er et par dages arbejde tilbage, da sporet senere skal justeres og ballastsuppleres, men vi kan køre på det med arbejdstog.

Frokosten blev indtaget i det fri, men ikke just i "skovens dybe stille ro", da Søren var på prøvetur med D8. Det er første gang lokomotivet er "så langt hjemmefra", men turen forløb uden problemer og lokomotivføreren var tilfreds med resultatet. 
Der mangler stadig mange ting inden restaureringen er tilendebragt, men det går den rigtige vej.

D8 på Sølund.

Efter frokost kørte vi atter på, men skribenten måtte desværre forlade arbejdet på grund af en mindre defekt i ryggen. 
Det er dog senere berettet, at svelleudvekslingen er færdiggjort og de gamle sveller er klar til at blive lagt på diplorier næste gang vi arbejder.

Efter frokost
Sidste omgang - tre rammer udestår.

På lørdag er der generalforsamling, så der får vi ikke arbejdet på banen, så næste arbejdsdag er nok først om 14 dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.