Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 7. maj 2023

Nyt fra Bafd 6-5-2023

Lørdag var de fleste fra Bafd optaget af andre gøremål, så dagens hold bestod af Peter, Lars og Steffen Mens Peter og Lars rangerede op begyndte jeg at gå det årlige sporeftersyn, hvor hele strækningen gennemgås grundigt til fods. I løbet af dagen kom jeg gennem hele strækningen og fik registreret en liste over de ting, der skal udbedres i den kommende periode.

På Brandhøj hentede vi kompressorvognen, hvorefter Peter og Lars kørte til Rubjerg og fik efterspændt tvangsskinner i sporskifter. Jeg fortsatte gåturen langs med sporet, og vi mødtes på Fem Ege, hvor frokosten blev indtaget i læ af banevognen. Efter frokost kiggede vi på mulighederne for at ombygge det nordlige sporskifte, således at det bliver mindre skarpt. 

Hovedopgaven lå dog omkring km 3,7, hvor der skulle udveksles 2 sveller ved et skinnestød. 25 minutter senere var de udvekslet, understoppet og lasken smurt og spændt.

Et gammelt ønske har været at eksperimentere med ballastprofilering. Sidste år fik vi udviklet prototypen på udstyr, der kan harve ballastbanketten for enden af svellerne, og vi forsatte derfor med at eksperimentere med ballastprofilering. Ved hjælp af gravemaskinens profilskov fik vi hurtigt taget på at trække ballast tilbage til svelleenderne, og i løbet af en halv times tid havde vi ordnet omkring 300 m spor. Eksperimentet var således særdeles vellykket.

Dagens sluttede af med fjernelse af større sten i grusbelægningen på Stenager trb., så det er klar til at modtage passagerer om en uges tid.

Steffen



I/S Hedeland har i løbet af vinteren ryddet en del buske langs med sporet. Det er en stor hjælp til os.



Udveksling af sveller. Lars kommer med de nye sveller i grabben, mens Peter planlægger arbejdet.



25 min senere er arbejdet udført, og Peter evaluerer resultatet. 

Gravemaskinen trækker ballasten ind til svelleenderne mens toget langsomt kører hen ad sporet.
Efterfølgende blev ballasten også profileret på den modsatte side af sporet.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.