|
M30 - DIEMA type DFL 60/1.2 1991/no. 5145 |
Så oprandt endelig den dag hvor vores nye lokomotiv ankom til Hedehusgården. Det har været en lang og bulet vej, som er en helt artikel værdig. I korte træk, så er det nys ankomne et 6 tons DIEMA-dieselhydraulisk lokomotiv (type DFL 60/1.2 1991/no. 5145 ); vores del af en byttehandel med et ikke-driftsklart 600 mm, to-akslet Oberursel benzolmotorlokomotiv fra 1913 (no. 6095). Det er således et af de allerførste typer af motorlokomotiver og som sådan en sjældenhed… Oberusel-lokomotivet har været udlånt til Frankfurt Feldbahnmuseum siden 2003 med aftale om returnering i istandsat, men ikke driftsklar tilstand her i 2015. Tidligt forespurgte de dog om det var muligt at erhverve dette lokomotiv, idet det er fremstillet i byen Oberursel, nært beliggende ved Frankfurt. Andre lokomotiver har været på tale som bytteobjekter, men da vores krav har været et driftsklart lokomotiv i 700 mm sporvidde, så har udfordringerne været store. Det handler jo også om økonomi…
|
Oberursel på legepladsen ved Kastrup fort |
|
Oberursel under renovering i Frankfurt. I baggrunden Schöma-lokomotiv - et tidligere forsøg på at finde et egnet bytteobjekt. Desværre for slidt. |
|
De nye tandhjul til transmissionen |
DIEMA-lokomotivet, der er fra 1991, har kørt på en nordtysk kobberværk i Lünen med sporvidden 600 mm. Før afsendelsen fra Tyskland har det været på værksted i Bordeux for fremstilling af nye aksler til omsporing. Her fandt man et defekt tandhjul, som vi har medfinansieret udskiftning af. Dette - og andre årsager - har udskudt den oprindelige levering med flere måneder, så en del utålmodighed har været at spore. Det nye lokomotiv har nemlig hydraulisk kraftoverførsel, hvilket gør det muligt at fremføre med meget langsom og konstant fart - samt bremse og sætte i bak blot ved at dreje betjeningen modsat. Det vil derfor være yderst velegnet til at køre med slagleklipperen, samt som rangermaskine. Det er til gengæld ikke ret hurtigt… (topfart 12,5 km/t)
|
Carstens foto af en stykgodstransport |
|
Et højt løft og så fint ned på sporet |
Lastvognen ankom til Hhg mandag morgen kl. 9 med lokomotivet som stykgods, sammen med mange andre sager. Her stod en kran klar til at læsse af og kort efter var lokomotivet sat på sporet og startet op. Der var dog dele, der var gået løse under aflæsningen, så det blev kørt over graven og gennemgået grundigt. Flere medlemmer havde valgt at afsætte dagen til at være med til aflæsning og check, så det blev hurtigt køreklart. Derefter blev et par småting rettet - som fx sandingsrør.
Se Anders´s detaljerede beretning om forløbet på Smalspor.dk her:
Så blev slagleklipperen hentet for tilpasning af slagleskamlen. Denne skulle ændres for at forbedre stabiliteten på køretøjet under transport. Herefter blev fremstillet holdere til operatørstolen og betjeningskonsol, samt koblingsstang mellem DIEMA og slagleklipper. Nu skal DIEMAén prøvekøres og godkendes, hvilket burde være en rutinesag for et lokomotiv, der er typegodkendt i Tyskland. Herefter skal lokomotivførerne godkendes til betjening af enheden.
|
Lars fjerner siden af skamlen, så den kan flyttes 20 cm. over midten, modsat vægtklodserne |
|
Opmåling og test af operatør-plads |
|
påsvejsning af skammel-udvidelse |
Mikkel var også på Brandhøj og fandt de afmonterede dele fra M25 til at placere en "kaffemølle" på fronten af motorhuset. Han har planer om at vi tilbagefører udseendet til årene 1966-68, hvor M25 blev taget ud af drift. Malerholdet gik i gang med at afslibe og male banevognen, der efterhånden trængte til en omgang. Mads fik også malet småskader på gravemaskinen. Bjarne fik checket vandbehandlingsanlægget, der var fejlmeldt i søndags. Mange kiggede forbi i løbet af dagen for at se det nye under – 12-15 medlemmer var på Gården denne herlige dag og aften, hvor køretøjssamlingen blev ændret med M30 – et nummer, det har overtaget fra Oberurseleren.
|
Malerholdet afrenser og maler banevognen - etape 1... |
|
"Testkørsel" med "Hvepsen" og M30 sidst på aftenen... |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.