Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 22. juni 2025

Nyt fra Bafd. 21-06-2025

Endnu en lørdag med særtog gjorde at baneafdelingen tog afsted fra Hedehusgård udstyret med særtogsanmeldelse og radio til koordinering af dagens trafik på banen. Steffen, Claus B og Claus N skulle gennemkøre banen med ukrudtsbrænderen og gerne nå hovedparten af sidesporene i processen.

Ukrudtsbrændertoget på vej mod km 2,0 og Sletten.

Med M 30 som trækkraft kørte det lille hold mod syd med alle brændere tændt. På Brandhøj fik begge perronspor en omgang varme, inden det gik videre mod Rubjerg. Mens særtoget med M 24 passerede i spor 2, fik spor 1 en omgang varme, og på den måde blev krydsningen udnyttet produktivt. 

På Fem Ege Station spiste særtogspersonale og baneholdet frokost sammen i varmen, inden M 30 afgik mod Brandhøj, hvor vi havde planlagt overhaling af motorsærtoget,

På Brandhøj Station fik begge perronspor en omgang varme. Claus B i M 30 og Steffen er klar til at slukke mindre gløder med branddaskeren.

Det var på mange måder en varm dag. Fuldt blus på gasbrænderne og solen varmede også godt! Fra M 30 kan Claus N lige skimtes i røgen fra afsvedent græs i sporet. Foto: Claus B.

Togmøde på Fem Ege Station. Motorsærtog med M 24 i spor 1 og brændertog med M 30 i spor 2.  

Efter overhalingen på Brandhøj var M 24 ved at køre på plads i museumshallen, da M 30 nåede Hedehusgård. På stationen fik spor 2 og 3 en omgang varme, ligesom alle sporene omkring værkstedsremisen også kom under behandling. Mens No 3 kørte til togstammen i spor 1, klarede brænderholdet sporviften foran museumshallen. efterhånden var gasbeholdningen også ved at nærme sig meget lav i flere beholdere, så det var passende at afslutte arbejdet. 

Afgang for dagens dampsærtog med et tysk selskab.

Efter lidt kold sodavand kunne vi besøge værkstedsremisen og se på fremskridtene på B 3's ramme og lige hjælpe med at skrue en af de sidste vægbeklædningsplader på tilbygningen. En god lørdag for et lille hold på banen.

tirsdag den 17. juni 2025

Særtog: Musikernes 100mands Skovtur 17. juni 2025 - Tre gange nostalgi på én dag...

 

En sommerdag fyldt med minder, musik og menneskelig varme

Morgenens motortog og kjoler i vinden

Mødetidspunktet var kl. 10:00 på Hedehusgård Station, hvor Hedelands Veteranbane holder til. Allerede her var stemningen sat – damer i lange sommerkjoler, herrer med stråhatte og ærmeholdere. Et levende tableau fra en svunden tid.

Formanden Bruno Jensen bød velkommen med chips og kolde forfriskninger. Og solen – som forstod dagens betydning – strålede over de mange fremmødte, over en tredjedel af foreningens medlemmer. Snart lød fløjten, og toget satte i gang mod Fem Ege – banens foreløbige endestation. Undervejs blev landskabet levende med harmonikatoner fra Johannes Jørgensen, der fyldte vognene med musik og smil.

Mellem trolde, nattergale og teaterbakker

Turen med HVB blev en rejse i fortællinger og natur. Ved Brandhøj lyttede vi efter nattergale og betragtede områdets dyreliv. Ved Flintebjerg blev vi mindet om naturparkens historie og de gamle historier om trolde i Lergraven, og sjovt nok er der stadig trolde i Hedeland nemlig Måne Mor og Glade Anders, udført af Thomas Damsbo. Ved Rubjerg talte Bruno og togfolkene – Børge, Finn og John – om områdets store udsyn, det magiske Tempelbjerget, Amfiteatret, Skibakken og mulighederne i Hedeland Naturpark.

Det var ikke kun landskabet, der bevægede. Det var også det at se medlemmerne dele minder og udveksle historier. Toget kørte, men tiden stod stille.

Et skovtursmåltid med smag af svundne tider

Efter rundrejsen steg vi af og kørte i samlet flok til Fløng Forsamlingshus, hvor værten Benny Jensen havde tryllet en menu frem, der næsten kunne få tiden til at vende.
Ved små caféborde udenfor summede luften af latter, drilleri og varme gensyn.

Kl. 13.00 gik vi til bords, og skovtursmenuen var ikke mindre end en symfoni:
- Æg og tomater, rejer med hjemmerørt mayonnaise
- Hvide og kryddersild
- Fersk laks med røræg, gravad laks med rævesovs, laksetatar med kartofler

- Lune fiskefileter med hjemmerørt remoulade

- Frikadeller, flæskesteg med sprød svær, rødkål
- Lun leverpostej med champignon
- Fire slags ost og frisk frugt
- Hjemmebagt brød, kiks og knækbrød - smør
- Kaffe, te og jordbærtærte med flødeskum
- Spændende drikkevarer af alle slags ad libitum

Ingen gik sultne eller tørstige hjem – og ingen glemte smagen af den slags måltid, hvor alt er lavet med kærlighed. 

Fri musik, fællessang og frihed.

Traditionen tro blev der ikke spillet under måltidet, bortset fra da vi rejste os og sang vores elskede foreningssang. Musikken kom bagefter – og i rigelige mængder. Johannes og Bruno havde sørget for instrumenter, og snart spillede og sang medlemmerne på kryds og tværs. Det var ikke et koncertprogram – det var et sammensurium af livsglæde og spontanitet, præcis som vi bedst kan lide det.

Klokken 17 – men hvem vil hjem?

Da klokken slog 17, blev instrumenterne pakket væk. Trætte, men opløftede, tog vi afsked. Det var én af de dage, hvor man mærker, at fællesskab og musik kan noget ganske særligt. Vi takkede for en vidunderlig dag – og begyndte allerede at fantasere om næste års skovtur. 




/Bruno

mandag den 16. juni 2025

Nyt fra maskinafdelingen #21-25 16/06:

Lige nu arbejdes der mest på bagenden af Sukkergrisens ramme

 M12 er inde til service og Kjeld havde anskaffet nogen ekstra stærke bolte, der trængte til udskiftning. Mikkel arbejdede på B3 og havde ved en stor indsats i lørdags fået adskilt to store beslag, der har holdt den bagerste puffer. De var grundigt rustet sammen. Jeg fik fornøjelsen at afrense dem for rust og maling. Efterfølgende så de noget pænere ud. Lars O. skal nu rette dem op og pålægssvejse, hvor der er slidt. Denne aften rettede han to buede vinkeljern op i pressen, så de igen er som nye. Der er næsten ingen rust på dem, så de fik også en tur med stålbørsten og blev efterfølgende prøvemonteret på rammen. Der blev også syslet på andre fronter – men jeg stod med høreværn og maske og så eller hørte ikke ret meget…

Som altid var der også travlt i BygnAfd: Nordvæg er ved at blive beklædt med det indvendige lag træ og der er nu monteret vinduer. Snart står loftet for tur. Isoleringsbaner blev gjort klar til opsætning. /Leif


udskiftning af bolte på M12

Opretning af vinkeljern i presse
Afrensning med roterende stålbørste

Prøvemontage på rammen - det ser fint ud!


De to jern til pufferstokken under afrensning




lørdag den 14. juni 2025

HVB – Særtogskørsel 14. juni 2025

Det godt fyldte tog på vej mod Fem Ege

 Veteranbanen har flere gange tidligere haft den store fornøjelse at køre særtog for Ingeniør-foreningen i Danmark og den tradition holder vi meget af på banen, for der er altid mange gode spørgsmål af teknisk art (og andre) når vi kører afsted med toget og mens vi holder en hyggelig pause. Der uddeles drikkevarer og så kan vi svare på alle de gode spørgsmål, mens tørsten slukkes. Således også denne herlige solskinsdag, hvor der samlet var omkring 150 deltagere på dagens to damptog, der blev trukket af Da7.

Samtidigt blev der fyret op i No 3, som skulle køre et andet selskab lidt senere på dagen – men så tidligt at det ikke kunne være med Da7 som lokomotiv. Det giver altid en særlig stemning på Gården, når begge lokomotiver er fyret op og står klar til indsats. De to tog mødtes ude på Fem Ege, hvor det andet selskab havde planlagt en skovtur på Naturlegepladsen og således havde et længere ophold der. Det tomme tog kørte derfor hjem kort efter og fulgte således efter vores i planlagt afstand. Senere gik turen atter ud efter selskabet – og jeg håber de alle havde en god dag.

Oven i dette, så blev der afholdt DM i Mountain Bike Marathon - MTB DM XCM 2025 og cyklerne skulle krydse vores spor fire gange undervejs. Dette havde vi selvfølgelig koordineret i samarbejde med arrangørerne af løbet, så togene holdt tilbage, indtil der blev givet klarsignal fra vagterne. Det gik derfor helt problemfrit og tilføjede ekstra stemning til turen. Et gnidningsfrit samarbejde mellem foreningerne!

Efter vores to kørsler for IDA kunne vi køre vognene i remise og Da7 afsluttes. Her blev det muligt at tage et par flotte fotos af de to opfyrede maskiner. Herlig! Tak for en god dag med toget 😊 /Leif

En krydsning, hvor cyklerne har forkørselsret for toget er sjælden!

Der blev kørt hurtigt på opløbsbanen

Stop ved en af krydsningerne indtil vagten får klarsignal på radioen


Vel hjemme med første tog - næste hold står klar til ombordstigning. Alle gæster kender deres kupe-nummer så ombordstigningen går let.

Da7 skal lige have kul og vand - i baggrunden smøres No3 op

Vi ser da også en hjort undervejs og der peges flittigt

Da7 vises frem og der svares på gode spørgsmål

Det andet tog ankommer planmæssigt og vores tog gør klar til afgang

Der bliver lige tid til en Selfie foran de to flotte, opfyrede maskiner :-)

tirsdag den 10. juni 2025

Nyt fra ferieafdelingen - tur til Sachsen:

Damptoget til Bad Muskau er lige afgået fra Anlage Mitte

 Mens andre flittigt har kørt tog i Hedeland henover Pinsen i både sol og regn, så har fruen og jeg nydt en tur (mest med sol og godt vejr…) til Sachsen. Her findes heldigvis også skinnebåren trafik, som vi har prøvet grundigt af… I Leipzig blev det med sporvognen rundt i byen. De har Tysklands næststørste sporvognssystem. Dresden har også et fint sporvognsnet, men her kunne de samtidig tilbyde en tur med Parkeisenbahn Dresden – hvor de unge ”går til tog” og lærer at styre toggangen på fineste vis. Banen har sporvidden 381mm og er 5,6 km lang. Topfarten blev målt til 25 km/t…

Til sidst gik turen til WEM: (Wald Eisenbahn Muskau)  i Weisswasser, der er udgangsstation for tre 600 mm strækninger: til Bad Muskau, Kromlau og Schwerer Berg. Sidstnævnte er lige genåbnet og der kører kun særtog endnu. Vores første tur gik med damptoget til Bad Muskau. Her kan man besøge et slot og en smuk park – og i den gå sig en tur til Polen og retur. Turen tilbage foregik med motorlokomotiv. Vel retur ved Bahnhof Mitte fik vi set det fine museum og derefter gik turen til Kromlau med et andet motorlok foran. Der kunne man besøge et stort, omrejsende Pinsetivoli eller gå en tur i en rododendronpark – men de var desværre allerede ret visne, så vi tog hurtigt hjemad igen.  Vi besøgte også det kæmpestore brunkulsbrud – hvor der også er mange skinner, men måtte hurtigt fortrække da vi blev fanget i en støvstorm.

Banen har i øvrigt været vært for Feldbahntreffen i 2003 og 2012, hvor vi begge gange var mange deltagere fra IBK. Det er en meget flot beliggende bane, som kan anbefales hvis man skulle komme forbi det hjørne af Tyskland.  /Leif

De fleste sporvogne i Leipzig er topmoderne - men ældre modeller kører der stadigvæk



Med fast hånd styrer den unge mand togdriften i Parkeisenbahn Dresden




Strækningskort for den nuværende bane. Oprindeligt var der et omfattende spornet i området.


en tur til Polen blev det også til...

Det fine slot i parken ved Bad Muskau

Toget fra Bad Muskau gjorde holdt ved museet



Og her ankommer toget til Kromlau

Den kæmpe brunkulsudgravning ved Boxberg er både fascinerende og skræmmende

lørdag den 7. juni 2025

Nyt fra Bafd. 07-06-2025

På denne tid af året har baneafdelingen fokus på grønt vedligehold: bekæmpelse af vækster i sporet og bevoksning langs banen. Det var også en del af programmet på denne solrige junidag. Men andre opgaver blev også løst. Mens arbejdstogene blev oprangeret var Claus N og Kenneth sammen med Mikkel til prøve i det nye SR hos den sikkerhedsansvarlige...

Slagletoget passerer km 1,5 på vej mod nord. Med dagens slagling af banens østside, er hele banen nu slaglet. 

Kenneth og Claus N (og Mikkel i meget fin stil, endda) bestod SR-prøven og kan igen påtage sig sikkerhedsbærende opgaver på banen. I spor 1 stod M 24 og banetoget klar. Om det var eksaminationen af Kenneth og Claus N, der havde trukket hårde veksler på Peter H står hen i det uvisse, men Peter ville følge efter resten af holdet senere på skinnecykel. Inden vi kørte havde vi besigtiget det materiel, som var parkeret ved siden af museumshallen: lastbil med vibratortromle, lille bæltegravemaskine, hjullæsser og traktor med gps-styret afretningsplov. Desværre ikke til os...

Klar til afgang i spor 1

En fin lille maskinpakke, der ville være til stor nytte for en smalsporet veteranbane.

Opgaven for Steffen, Steen, Søren, Claus N og Kenneth var at nedgrave de sidste mærker ved overkørslerne nord for Rubjerg og ved km 4,0. Opgaven var hurtigt klaret og der blev også tid til lidt ballastfordeling og beskæring af bevoksning omkring sporet. Den slags opgaver løber vi aldrig tør for i Hedeland. Vi ventede fortsat på at modtage Peter H på skinnecyklen, men det kunne jo være, at der var en kæde, som skulle smøres...

Søren justerer ballast, mens Kenneth justerer mærkets lodstilling. Små 100 m sydpå venter næste mærke på at blive gravet ned.

Her er Steffen og Kenneth i gang med at sætte det sydlige mærke ved overkørslen ved km 4,0.

Med nedgravningen af mærkerne gik turen til Brandhøj, hvor der var en række opgaver omkring opbevaringshallens porte og ene dør, der skulle ordnes. Det krævede en del snilde og vi kan stadig forbedre sikkerheden omkring adgangen til bygningen. Når vi bevæger os rundt på Brandhøj, snubler vi af og til over en glemt bunke spiger. Det skete også i dag og det meste af byttet nåede også på plads i opbevaringshallen. Mens vi var sikkert på plads på et af Brandhøj Stations sidespor passerede slagletoget med Børge og Claus B på vej mod nord.

Spirg og underlagsplader på vej til sikker opbevaring. Mon ikke det er en del af den leverance vi fik fra Lolland i midtfirserne?

M 30 skubber slagleklipperen forbi Vinkelsø på vej mod Hedehusgård.

Med meldingen om at slagletogets ankomst til Hedehusgård kørte banetoget mod samme destination efter at have rangeret på plads fik vi slået græs mellem sporene i sporviften foran museumshallen, ligesom vi fik afprøvet brændervognen. Banen er klar til to dages pinsekørsel med trimmede skråninger og fuldt udrustet med korrekt mærkning ved overkørslerne.

søndag den 1. juni 2025

Nyt fra Bafd 31-05-2025

Den sidste forårsdag bød på ganske lunt og solrigt vejr. Iført kasketter mv. drog de fremmødte ud på dagens opgaver fordelt på to hold. Familien Brandstrup tog sig af slagleklipningen og fik klippet banens højre side hele vejen fra Hedehusgård til Fem Ege. Flere steder blev der endda klippet i dobbelt bredde, hvilket reducerer arbejdet med at holde buske væk fra fritrumsprofilet.

Kenneth, Steen og Steffen tog sig af dagens øvrige opgaver. Som en del af vores nye sikkerhedsreglement er der introduceret et nyt mærke ved overkørsler, hvor der skal fløjtes "Giv Agt" ved kørsel i mørke og usigtbart vejr. Disse mærker er tidligere på foråret blevet fremstillet, og vi fik i løbet af dagen gravet 6 ud af i alt 10 stk. ned ved overkørslerne. 

Det nye sporskifte på Brandhøj blev forsynet med en mellemstang ved tungerne og endelige fik vi repareret et andet sporskifte på Brandhøj. Vores tidligere meget aktive medlem Peter Lundør, nu bosiddende i Sverige, kiggede forbi og fortalte nyt fra banerne i vores naboland.

I ugens løb har Claus B sammen med et uoplyst antal medhjælpere varetaget ombygningen af vores gasbrændervogn, så den nu er monteret på en bedre undervogn, har flere brændere, og selve brænderenheden kan løftes op fra sporet. Da vi atter var tilbage på Hedehusgård benyttede vi det sidste af dagen til at arbejde videre med denne vogn, så den kan sættes i drift indenfor en uges tid.

Steffen

Slagleklipperen har stået stille hele vinteren, så der var lidt startproblemer trods nye filtre mv. Der er travlt med startforsøg, gode råd mv.

Afsted kom de alligevel efter lidt tid. Børge på M30 og Claus B på slagleklipperen.

Slagleholdet blev kortvarigt indhentet på Sølund st.

Et af de nye mærker opsat på Sølund st.

Peter og Kenneth arbejder med mellemstangen til sporskiftet.

Hullerne til mærkerne blev håndgravet. Nogle steder
var der sand og andre steder større mængder sten.

Dagens sidste mærke er placeret og slagleholdet er kommet retur fra Fem Ege st.