Endnu en lørdag med særtog gjorde at baneafdelingen tog afsted fra Hedehusgård udstyret med særtogsanmeldelse og radio til koordinering af dagens trafik på banen. Steffen, Claus B og Claus N skulle gennemkøre banen med ukrudtsbrænderen og gerne nå hovedparten af sidesporene i processen.
Ukrudtsbrændertoget på vej mod km 2,0 og Sletten. |
Med M 30 som trækkraft kørte det lille hold mod syd med alle brændere tændt. På Brandhøj fik begge perronspor en omgang varme, inden det gik videre mod Rubjerg. Mens særtoget med M 24 passerede i spor 2, fik spor 1 en omgang varme, og på den måde blev krydsningen udnyttet produktivt.
På Fem Ege Station spiste særtogspersonale og baneholdet frokost sammen i varmen, inden M 30 afgik mod Brandhøj, hvor vi havde planlagt overhaling af motorsærtoget,
På Brandhøj Station fik begge perronspor en omgang varme. Claus B i M 30 og Steffen er klar til at slukke mindre gløder med branddaskeren. |
![]() |
Det var på mange måder en varm dag. Fuldt blus på gasbrænderne og solen varmede også godt! Fra M 30 kan Claus N lige skimtes i røgen fra afsvedent græs i sporet. Foto: Claus B. |
Togmøde på Fem Ege Station. Motorsærtog med M 24 i spor 1 og brændertog med M 30 i spor 2. |
Efter overhalingen på Brandhøj var M 24 ved at køre på plads i museumshallen, da M 30 nåede Hedehusgård. På stationen fik spor 2 og 3 en omgang varme, ligesom alle sporene omkring værkstedsremisen også kom under behandling. Mens No 3 kørte til togstammen i spor 1, klarede brænderholdet sporviften foran museumshallen. efterhånden var gasbeholdningen også ved at nærme sig meget lav i flere beholdere, så det var passende at afslutte arbejdet.
Afgang for dagens dampsærtog med et tysk selskab. |
Efter lidt kold sodavand kunne vi besøge værkstedsremisen og se på fremskridtene på B 3's ramme og lige hjælpe med at skrue en af de sidste vægbeklædningsplader på tilbygningen. En god lørdag for et lille hold på banen.