Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 14. juni 2025

HVB – Særtogskørsel 14. juni 2025

Det godt fyldte tog på vej mod Fem Ege

 Veteranbanen har flere gange tidligere haft den store fornøjelse at køre særtog for Ingeniør-foreningen i Danmark og den tradition holder vi meget af på banen, for der er altid mange gode spørgsmål af teknisk art (og andre) når vi kører afsted med toget og mens vi holder en hyggelig pause. Der uddeles drikkevarer og så kan vi svare på alle de gode spørgsmål, mens tørsten slukkes. Således også denne herlige solskinsdag, hvor der samlet var omkring 150 deltagere på dagens to damptog, der blev trukket af Da7.

Samtidigt blev der fyret op i No 3, som skulle køre et andet selskab lidt senere på dagen – men så tidligt at det ikke kunne være med Da7 som lokomotiv. Det giver altid en særlig stemning på Gården, når begge lokomotiver er fyret op og står klar til indsats. De to tog mødtes ude på Fem Ege, hvor det andet selskab havde planlagt en skovtur på Naturlegepladsen og således havde et længere ophold der. Det tomme tog kørte derfor hjem kort efter og fulgte således efter vores i planlagt afstand. Senere gik turen atter ud efter selskabet – og jeg håber de alle havde en god dag.

Oven i dette, så blev der afholdt DM i Mountain Bike Marathon - MTB DM XCM 2025 og cyklerne skulle krydse vores spor fire gange undervejs. Dette havde vi selvfølgelig koordineret i samarbejde med arrangørerne af løbet, så togene holdt tilbage, indtil der blev givet klarsignal fra vagterne. Det gik derfor helt problemfrit og tilføjede ekstra stemning til turen. Et gnidningsfrit samarbejde mellem foreningerne!

Efter vores to kørsler for IDA kunne vi køre vognene i remise og Da7 afsluttes. Her blev det muligt at tage et par flotte fotos af de to opfyrede maskiner. Herlig! Tak for en god dag med toget 😊 /Leif

En krydsning, hvor cyklerne har forkørselsret for toget er sjælden!

Der blev kørt hurtigt på opløbsbanen

Stop ved en af krydsningerne indtil vagten får klarsignal på radioen


Vel hjemme med første tog - næste hold står klar til ombordstigning. Alle gæster kender deres kupe-nummer så ombordstigningen går let.

Da7 skal lige have kul og vand - i baggrunden smøres No3 op

Vi ser da også en hjort undervejs og der peges flittigt

Da7 vises frem og der svares på gode spørgsmål

Det andet tog ankommer planmæssigt og vores tog gør klar til afgang

Der bliver lige tid til en Selfie foran de to flotte, opfyrede maskiner :-)

tirsdag den 10. juni 2025

Nyt fra ferieafdelingen - tur til Sachsen:

Damptoget til Bad Muskau er lige afgået fra Anlage Mitte

 Mens andre flittigt har kørt tog i Hedeland henover Pinsen i både sol og regn, så har fruen og jeg nydt en tur (mest med sol og godt vejr…) til Sachsen. Her findes heldigvis også skinnebåren trafik, som vi har prøvet grundigt af… I Leipzig blev det med sporvognen rundt i byen. De har Tysklands næststørste sporvognssystem. Dresden har også et fint sporvognsnet, men her kunne de samtidig tilbyde en tur med Parkeisenbahn Dresden – hvor de unge ”går til tog” og lærer at styre toggangen på fineste vis. Banen har sporvidden 381mm og er 5,6 km lang. Topfarten blev målt til 25 km/t…

Til sidst gik turen til WEM: (Wald Eisenbahn Muskau)  i Weisswasser, der er udgangsstation for tre 600 mm strækninger: til Bad Muskau, Kromlau og Schwerer Berg. Sidstnævnte er lige genåbnet og der kører kun særtog endnu. Vores første tur gik med damptoget til Bad Muskau. Her kan man besøge et slot og en smuk park – og i den gå sig en tur til Polen og retur. Turen tilbage foregik med motorlokomotiv. Vel retur ved Bahnhof Mitte fik vi set det fine museum og derefter gik turen til Kromlau med et andet motorlok foran. Der kunne man besøge et stort, omrejsende Pinsetivoli eller gå en tur i en rododendronpark – men de var desværre allerede ret visne, så vi tog hurtigt hjemad igen.  Vi besøgte også det kæmpestore brunkulsbrud – hvor der også er mange skinner, men måtte hurtigt fortrække da vi blev fanget i en støvstorm.

Banen har i øvrigt været vært for Feldbahntreffen i 2003 og 2012, hvor vi begge gange var mange deltagere fra IBK. Det er en meget flot beliggende bane, som kan anbefales hvis man skulle komme forbi det hjørne af Tyskland.  /Leif

De fleste sporvogne i Leipzig er topmoderne - men ældre modeller kører der stadigvæk



Med fast hånd styrer den unge mand togdriften i Parkeisenbahn Dresden




Strækningskort for den nuværende bane. Oprindeligt var der et omfattende spornet i området.


en tur til Polen blev det også til...

Det fine slot i parken ved Bad Muskau

Toget fra Bad Muskau gjorde holdt ved museet



Og her ankommer toget til Kromlau

Den kæmpe brunkulsudgravning ved Boxberg er både fascinerende og skræmmende