Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 2. maj 2019

Torsdagsbilledet #204

Sommersæsonen for 2019 begynder i år den 19. maj! Torsdagsbilledet er fra den 2. maj 2009
Begge tog klar til afgang fra HHg - det ene med fotografer; det andet med grus...

Denne uges Torsdagsbilleder er på dagen taget for præcis 10 år siden og taget ved en af de bedste særtogs-fotolejligheder i banens historie. Det var et arrangement, som Dansk Jenbane Klub (DJK) havde bestilt og alle sejl blev sat til for at det skulle blive et godt arrangement. Så der blev både vist rundt, begge damplokomotiver blev fyret op og mod sædvande, så afgik de fra Hedehusgård St. med skorstenen mod syd. At vi samtidig var så heldige med vejret, gjorde jo kun dagen bedre :-)

Først blev tipvognene dog fyldt op og M9 rangerede toget hen til No3

I vognhallen blev der fortalt om vores samling og derefter vist rundt i udstillingen


Så kørte togene afsted, for atter at mødes på Brandhøj til ære for de mange fotografer. 
Byggeriet af opbevaringshallen blev først påbegyndt om efteråret.

Tipvognstoget i et realistisk miljø med masser af grus rundt om.

Toget på vej  over sletten mod Rubjerg

Rubjerg i baggrunden

På Rubjerg St. mødes togene atter før turen går mod Fem Ege

Ved Fem Ege tager alle fotografer igen opstilling og passagervognene kobles af, så det kan se ud som et rigtigt roetog.

mandag den 29. april 2019

Nyt fra maskinafdelingen #16-19 29/04:



Første køredag i sommerkøreplanen er den 19. maj. Det er derfor tid til at få opsat banner og klargøre lokomotiver. 
M24 ses her på sin vej til eftersynet, mens banneret er ved at blive skruet op.

Efter en lang påske med nedsat aktivitet i Mafd, så var fremmødet noget bedre denne mandag. Der var også rigeligt at tage sig til. På C523 er der snart monteret sider hele vejen rundt og denne aften kom Carsten og Kjeld nok et nøk videre med montagen. Tilsvarende udnyttede Martin og Erik straks den ledige plads i snedkerværkstedet, som var skabt ved arbejdslørdagens indsats. De fik savet ud til tagbuerne i begge taglægter og prøvemonteret de første par buer. I dem skal også der skæres ud, så de passer ned i udskæringerne. Vognholdet har færdiggjort deres store indsats med eftersyn af alle vogne og gik derfor i gang med den lange tjekliste for M24, så den kan blive velsmurt og klar til sæsonen. Per fik desuden repareret en maskine til Bafd. Bo er ved at gennemgå Da7 og har udtaget alle ristestængerne. Et stag var knækket, så han fik straks drejet et nyt. Jeg brugte det meste af aftenen på at få opsat de tre bannere for sommertrafikken. Jeg blev derfor udnævnt til bannerfører af Kjeld. Takker for den 😊

Vi var 9 mand, der fik noget fra hånden denne aften.

Udendørsarealet tages i brug til at få skåret ud i lægten



Banner ved Brandhøjgårdsvej, som kan byde velkommen til alle vores gæster fra den 19. maj
M24: Kontrol af olie på gearet og sand i sandingskasserne

Kjeld monterer næstsidste side på C523. Der skal nogen steder bores nye huller.

En stak ristestænger på gulvet i Da7

Sidst på aftenen prøvesamles tagspær og -buer til C523

søndag den 28. april 2019

Bygningsdag 27-04-2019

Årets bygningsdag begyndte vådt. Natten igennem regnede det heftigt og der var stadig dråber i luften, da de aktive medlemmer strømmede ud fra opholdslokalet Damp'a og tog fat på dagens opgaver. I Damp'a havde banechefen fordelt opgaverne mellem holdene mens morgenmaden blev indtaget.
Motorstammen måtte ud af museumshallen for at give plads til kabeltrækning i bygningen.

Martin og Arne i færd med at trække kabel i museumshallen.
Under staldbyggeriet hos rideklubben blev enkelte dele af elsystemet på Hedehusgården ændret. Elektrikeren, der udførte arbejdet, havde formentligt ret travlt og havde efterladt en række højt beliggende brosten på passagen mellem gårdspladsen og remiseområdet. Banechefen selv tog stenene op, gravede elkablet længere ned (stenene var lagt direkte på kablet) og fik lagt stenene på plads igen - nu i samme niveau som de øvrige.

Steffen i gang med brostenene. Nu er snublefaren elimineret og kablet gravet længere ned.

Samtlige tagrender og nedløbsbrønde blev efterset og renset. Det var som sædvanligt særligt tagrenderne på værkstedsremisen, der var fyldt godt op. Vi må i et par år have sprunget eftersyn af nedløbsbrøndene ved museumshallen over, for de var godt fyldt op af blade, mudder og andet smat. Da Claus N og Thomas H var færdige med render og brønde, tog de fat på beskæring af træerne på stationsarealerne. Sammen med Jesper fik de også skåret Gram-motorvognen fri for pilekrat og fjernet en bunke blade og afskårne grene ved 'slyngelkrogen'.
Thomas skaber lys og luft mellem bygning og motorvognen fra Gram Teglværk.

Birkene langs museumshallen fik også en omgang. Beskæringen producerede afskårne grene nok til at fylde Storebæltsvognen.

En række medlemmer kastede sig over kiosken, der indvendigt blev udsat for en kraftig oprydning og hovedrengøring. Thomas W, Peter, Anne-Marie og Claus W fik sat skik på den indvendige side, mens Jørgen P og Finn i løbet af formiddagen fik udskiftet nogle af de mest kritiske hegnsbrædder. Da vejret over frokost klarede op til stabilt solskin kom penslerne i gang. Det lykkedes at få malet det meste af hegnet omkring kiosken på begge sider, ligesom et enkelt sæt bænke fik en gang sort. Begge bænke på perronen fik også et nyt lag maling.
Finn og Jørgen i gang med reparation af hegnet ved kiosken.

Anne-Marie og Steffen maler perronbænk.
I både snedkerværksted og på loftet over værkstedet ryddede Kjeld og Carsten kraftigt op i gamle træstumper, udrangerede borde og stole, trådkurve og andet overflødigt, uidentificerbart udstyr (sikkert indsamlet i den bedste mening). Tililende medlemmer hjalp ved tungere løft. Resultatet blev en godt fyldt trailer til genbrugspladsen som Kenneth fik kørt væk.

Mellem kulgården og Roskildevej arbejdede Søren, Lars og Kenneth med etablering af et plant areal. De fik udført den primære del af jordarbejdet for at give indkørselsmulighed fra gårdspladsen og skabe plads til den flisebelagte plads, hvor der senere skal etableres stålreol.
Søren og Claus W ser til, mens Kenneth og Lars får styr på en genstridig jordbunke.

Med relativt godt vejr, arbejdsomme medlemmer og den sædvanlige forplejning inkl. morgenmad, smørrebrød, øl, kaffe og kage fra Solveig, kunne dagen afsluttes med relativt mange udstregede punkter på banechefens lange liste. Jørgen M stod for oprydning efter måltiderne og generel forsyningsvirksomhed gennem dagen.

torsdag den 25. april 2019

Torsdagsbilledet #203

Denne uges Torsdagsbillede er atter fra N.J. Schous samling. 
Han har i albummet noteret sig, at det er et ukendt lokomotiv, men der står trods alt FJ V, så heldigvis ved vi godt hvilket lokomotiv og hvorfra det stammer:
Det er et Kraus, bygget i 1914 og samme år leveret til Faxe Kalkbrud. Her kørte det mellem bruddet og Stubberup Havn indtil det blev udrangeret i 1972. Det blev da opstillet som monument ved Faxe Ladeplads, men solgt til et skrothandler. Heldigvis trådte foreningen Danske Dampvenner til og skænkede det til HVB som en gave i 1979. Desværre er tilstanden ikke god efter de mange år udendørs, så det store lokomotiv står nu henstillet i et hjørne af hallen, hvor pilfingre ikke kan komme til skade på de rustne sider. Så må vi glæde os over de fine fotos, og at der findes et (næsten) køreklart eksemplar på Hjerl Hede.


Bygget hos Krauss i München, 1914. Byggenr. 6951. Vægt 23 tons, 180 hk, sporvidde 785 mm.

tirsdag den 23. april 2019

Nyt fra Bafd 22-04-2019

Det måtte jo ske. Påskeferien var ved at være slut og for at lægge afstand til påskefrokoster og havbadning krøb fire mand fra baneafdelingen i arbejdstøjet. Én havde dog presserende sager at afslutte, og nåede derfor ikke arbejdstogets afgang fra Hedehusgård. Det gjorde klubbens forskningsleder Bent Hansen og ledsagerske derimod. De kørte med til Brandhøj, hvor arbejdsholdet rangerede stoppemaskinen frem, og med den på slæb gik det til Flintebjerg.
'Spurven fra Reerslev' træder bakkespurten på etapen til Flintebjerg. I forgrunden er donkrafte og skovle lagt frem.

Stoppemaskinen gøres klar til aktion.
Mellem Flintebjerg og Rubjerg var opgaven at understoppe det spor vi udskiftede sveller i på sidste arbejdsdag i 2018. En strækning på ca. 80 m. som vi fik afsluttet, således at vi kunne indtage frokost for foden af skibakken i smukt forårsvejr.

Nogle heste bliver komplet balstyriske, når de ser vores stoppemaskine. Så tager vi en pause og lader dem passere. Andre heste er fuldstændig rolige og passerer uden bøvl. Her er en af hestene fra den rolige kategori.
Efter den sidste justering og oprydning ved Flintebjerg, kørte vi til Hedehusgård, hvor hovedsporet mellem stationen og kurven ved rampen skulle understoppes efter svelleudskiftning. Efter løft og nivellering kørte Kenneth med sikker hånd maskinen igennem strækningen på ca. 35 m. Som ved Flintebjerg fik vi i kølvandet på stoppemaskinen fjernet en del græstørv. Efterhånden som donkraftene blev frigjort fra sporet gav Steffen dem et grundigt eftersyn. Bukkede håndtag blev fjernet. Tandstang og gevind blev rengjort og smurt, inden donkraftene kom på plads under banevognen.
Sporet er løftet og det er stoppemaskinens tur til at arbejde.

Lars og Claus fjerner græstørv og jævner de værste pukler i ballasten.
Med understopningen afsluttet gjorde vi stoppemaskinen klar til transport og kørte den tilbage til opbevaringshallen på Brandhøj Station. Med retur fra Brandhøj kom ballastvognene. Dem får vi brug for, når de understoppede steder skal ballastsuppleres. Mens Kenneth og Claus var på Brandhøj fik Lars og Steffen gjort den nyindkøbte plænetraktor klar til drift. Den fik monteret hjulene fra vores gamle slåmaskine, der også blev lettet for batteri, ja selv benzintanken blev suget tom. Den nye maskine blev testet på græsset rundt om museumshallen, inden arbejdsholdet pakkede sammen efter en hyggelig og arbejdsom dag.
Steffen tester venderadius på den nye plæneklipper. 

fredag den 19. april 2019

Nyt fra Bafd, Hverdagsholdet uge 16

Efter bl.a. nylog afvaskning af skilte & tavler -






-
var opgaven udveksling af skiftetømmer foran vognhallen, ind til Baneafdelingens spor.

For at etablere plads for de godt 4 meter lange svellers udskiftning, gravedes der frit,
og i mellemtiden var energivognen blevet hentet på Brandhøj.


hvorefter de tunge azobe-sveller udveksledes med anvendelse af svelletangen




Positionering af de nye klaredes bekvemt fra samme position via en svelle lagt imellem;
 


Afslutningsvis monteredes sporskiftetræk og dørkpladen på svellerne:















/
LLZ

torsdag den 18. april 2019

Torsdagsbilledet #202

Med årets vogneftersyn vel overstået i fin tid før sæsonstarten den 19. maj 2019, så er her et par billeder fra den 31. marts 2007, hvor vi forsøgte os med en Vogndag - en idé tilsvarende Bygningsdagen - hvor alle mand samles og i fælleskab får gjort banen klar til sæsonstart. Det gik så vidt jeg husker fint, men det er ikke muligt at blive klar med alle vogne på en enkelt dag - dertil er opgaven for stor. Så dette års flittige vognteam har brugt mange mandage og onsdage på opgaven.

Steffen giver C827 en omgang grundig vognvask på Vogndag 31/3-2007

Alle vogne ude af vognhallen, klar til at blive efterset og vasket

3907 over graven - Steffen i den. Povl Nielsen, Nokken giver en hånd med!

Denne dag fik vi læsset en Grimstrup-trolje af en vogn og prøvekørt den på de 10 meters 600 mm prøvestrækning.

mandag den 15. april 2019

Nyt fra maskinafdelingen #15-19 15/04:



Mål og størrelser afklares, så de rette mål kan sættes i tagspærene


Ombygningen af C523 er godt i gang: Siderne er ved at blive prøvemonteret på de nye vinkler og jeg fik denne aften sandblæst, grundet og malet endnu en håndfuld beslag, mens Kjeld og Carsten savede tværbjælkerne til placering af kongetappen, der skal sidde midt på bogierne. I snedkerværkstedet arbejdede Martin videre med udskæring af de snit i spærene, hvor tagbuerne skal lægges. For at skabe plads til en prøvesamling af taget, så gav Kjeld og Carsten også en hånd med at få ryddet tilstrækkeligt med plads der. Vognklargøringsholdet har udført en kæmpe indsats og kunne derfor denne aften afslutte årets eftersyn. Det blev fejret med udskiftning af begge bogier på 1758, således at de gamle kan undergå en gennemgribende renovering på tilsvarende vis som de tidligere. Niels fik drejet et par ringe, der skal bruges til affjedringsrullerne på de nye bogier. Vi var 10 mand, som knoklede til langt over normal sluttetid – men så kom vi også langt denne aften!

Tværbjælke skæres
- og det sidste snit udføres i bjælken

halvdelen sorte og halvdelen hvide; beslag til montage af siderne

Bogien kom i den sorte bog... Den skal have en gennemgribende renovering!

Den nye bogie er på plads og kæden monteres. 
Sidste vogn er dermed klargjort til sæsonstart den 19. maj!



Den gamle bogie udskiftes med en ny, som kommer over på 1758

Ring til balancehjul til de nye bogier