lørdag den 7. juni 2025

Nyt fra Bafd. 07-06-2025

På denne tid af året har baneafdelingen fokus på grønt vedligehold: bekæmpelse af vækster i sporet og bevoksning langs banen. Det var også en del af programmet på denne solrige junidag. Men andre opgaver blev også løst. Mens arbejdstogene blev oprangeret var Claus N og Kenneth sammen med Mikkel til prøve i det nye SR hos den sikkerhedsansvarlige...

Slagletoget passerer km 1,5 på vej mod nord. Med dagens slagling af banens østside, er hele banen nu slaglet. 

Kenneth og Claus N (og Mikkel i meget fin stil, endda) bestod SR-prøven og kan igen påtage sig sikkerhedsbærende opgaver på banen. I spor 1 stod M 24 og banetoget klar. Om det var eksaminationen af Kenneth og Claus N, der havde trukket hårde veksler på Peter H står hen i det uvisse, men Peter ville følge efter resten af holdet senere på skinnecykel. Inden vi kørte havde vi besigtiget det materiel, som var parkeret ved siden af museumshallen: lastbil med vibratortromle, lille bæltegravemaskine, hjullæsser og traktor med gps-styret afretningsplov. Desværre ikke til os...

Klar til afgang i spor 1

En fin lille maskinpakke, der ville være til stor nytte for en smalsporet veteranbane.

Opgaven for Steffen, Steen, Søren, Claus N og Kenneth var at nedgrave de sidste mærker ved overkørslerne nord for Rubjerg og ved km 4,0. Opgaven var hurtigt klaret og der blev også tid til lidt ballastfordeling og beskæring af bevoksning omkring sporet. Den slags opgaver løber vi aldrig tør for i Hedeland. Vi ventede fortsat på at modtage Peter H på skinnecyklen, men det kunne jo være, at der var en kæde, som skulle smøres...

Søren justerer ballast, mens Kenneth justerer mærkets lodstilling. Små 100 m sydpå venter næste mærke på at blive gravet ned.

Her er Steffen og Kenneth i gang med at sætte det sydlige mærke ved overkørslen ved km 4,0.

Med nedgravningen af mærkerne gik turen til Brandhøj, hvor der var en række opgaver omkring opbevaringshallens porte og ene dør, der skulle ordnes. Det krævede en del snilde og vi kan stadig forbedre sikkerheden omkring adgangen til bygningen. Når vi bevæger os rundt på Brandhøj, snubler vi af og til over en glemt bunke spiger. Det skete også i dag og det meste af byttet nåede også på plads i opbevaringshallen. Mens vi var sikkert på plads på et af Brandhøj Stations sidespor passerede slagletoget med Børge og Claus B på vej mod nord.

Spirg og underlagsplader på vej til sikker opbevaring. Mon ikke det er en del af den leverance vi fik fra Lolland i midtfirserne?

M 30 skubber slagleklipperen forbi Vinkelsø på vej mod Hedehusgård.

Med meldingen om at slagletogets ankomst til Hedehusgård kørte banetoget mod samme destination efter at have rangeret på plads fik vi slået græs mellem sporene i sporviften foran museumshallen, ligesom vi fik afprøvet brændervognen. Banen er klar til to dages pinsekørsel med trimmede skråninger og fuldt udrustet med korrekt mærkning ved overkørslerne.

søndag den 1. juni 2025

Nyt fra Bafd 31-05-2025

Den sidste forårsdag bød på ganske lunt og solrigt vejr. Iført kasketter mv. drog de fremmødte ud på dagens opgaver fordelt på to hold. Familien Brandstrup tog sig af slagleklipningen og fik klippet banens højre side hele vejen fra Hedehusgård til Fem Ege. Flere steder blev der endda klippet i dobbelt bredde, hvilket reducerer arbejdet med at holde buske væk fra fritrumsprofilet.

Kenneth, Steen og Steffen tog sig af dagens øvrige opgaver. Som en del af vores nye sikkerhedsreglement er der introduceret et nyt mærke ved overkørsler, hvor der skal fløjtes "Giv Agt" ved kørsel i mørke og usigtbart vejr. Disse mærker er tidligere på foråret blevet fremstillet, og vi fik i løbet af dagen gravet 6 ud af i alt 10 stk. ned ved overkørslerne. 

Det nye sporskifte på Brandhøj blev forsynet med en mellemstang ved tungerne og endelige fik vi repareret et andet sporskifte på Brandhøj. Vores tidligere meget aktive medlem Peter Lundør, nu bosiddende i Sverige, kiggede forbi og fortalte nyt fra banerne i vores naboland.

I ugens løb har Claus B sammen med et uoplyst antal medhjælpere varetaget ombygningen af vores gasbrændervogn, så den nu er monteret på en bedre undervogn, har flere brændere, og selve brænderenheden kan løftes op fra sporet. Da vi atter var tilbage på Hedehusgård benyttede vi det sidste af dagen til at arbejde videre med denne vogn, så den kan sættes i drift indenfor en uges tid.

Steffen

Slagleklipperen har stået stille hele vinteren, så der var lidt startproblemer trods nye filtre mv. Der er travlt med startforsøg, gode råd mv.

Afsted kom de alligevel efter lidt tid. Børge på M30 og Claus B på slagleklipperen.

Slagleholdet blev kortvarigt indhentet på Sølund st.

Et af de nye mærker opsat på Sølund st.

Peter og Kenneth arbejder med mellemstangen til sporskiftet.

Hullerne til mærkerne blev håndgravet. Nogle steder
var der sand og andre steder større mængder sten.

Dagens sidste mærke er placeret og slagleholdet er kommet retur fra Fem Ege st.